Kjære søster, historier om jakt

Jeg også lot meg sjarmere om de herlige, ærlige, macho og fine jentene fra Reisadalen. Jeg elsket samspiller de i mellom, og deres kontakt med naturen og sine hunder! Dette er jenter som lever livet videre for sine forfedre der jakt og fangst var selve muligheten for å overleve! 2 jenter som viser respekt og forståelse, som en naturlig ting.

Men selvsagt, i dag trenger man ikke jakt for å overleve. Bør man derfor slutte å jakte, det å drepe som hobby?

For å begynne med slutten. Jeg liker å lage mat, og aller best elsker jeg å ha gjester. Mine stolteste øyeblikk er når jeg kan servere mine fine gjester egen skutt rype. Ingenting er så høytidelig utenom selve juleaften som når jeg kan servere mine beste venner rype. Jeg hadde selvsagt kunne kjøpt en sjelden rype på en spesialbutikk i Oslo, men der er langt fra det samme!

For meg er jakt hele pakka. Tur, spenning, natur, bevegelse, synsinntrykk, lukt, stillhet, lyder, overnatting, stor sekk, mye mat, bål. Ja selve herligheten alene eller med venner. Ro og samspillet på lag med naturen! Det handler om respekt med naturen.

Hvor kommer kjøtt fra egentlig? Fra Kiwi? En fabrikk? Heldigvis har vi nordmenn såpass innsikt at vi vet om dyreverd. Minkfarmene er et eksempel som skaper engasjement. Jeg tror vi som jakter, har en human jakt som grunnprinsipp. Vi blir triste når dyrene lider, selvmotsigende nok.

Jeg mener vi som lever med naturen, vi som sanker, jakter og fisker har en forståelse av naturen! Vi respekterer den, vi gjør det som skal til for at den kan være uberørt, frisk og naturlig. Vi kildesorterer, bruker bilen minst mulig, knekker ikke kvister, favner om frinatur, holder oss til fiske og jakt kvoter og og elsker når andre har fine naturopplevelser. Ja, vi vil at du skal ha den samme følelsen som vi har. For vi har så mye natur, at vi kan ha vår egen dag helt alene, til og med i Oslomarka.

Livet er best UTE, det er nettopp dette som gir vårt liv mening!

dette programmet må du se: http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dnpr65008512/07-01-2014

Bilde 022

Legg igjen en kommentar

Filed under Tanker om meg og deg

Legg igjen en kommentar

