Til helvete med pulsklokka

Som 16 åring fikk jeg en koloss av en pulsklokke som jeg brukte dag og natt for å få kontrollen på treningspuls og for å teste hvilepuls. Jeg hadde stor glede av klokken og var nokså stolt over den. Heldigvis sa mine trenere allerede på 90 tallet at jeg ikke burde bruke klokken hele tiden, men også ta treninger for å bare kjenne på mitt eget treningstempo og leke med terrenget.

Gode trenere i dag sier det samme, men vi har i dag fått for eksempel wattmålere, gps og laktatmålinger med mer, som til sammen gir idrettsutøvere gode indikasjoner på hvor raskt dagens treningstempo bør bli.

Noen ganger hjelper det å «banne i kirken» for å nå frem, jeg ser mange som lar seg lure av lettvinte løsninger. Pulsklokke har i dag blitt hvermanseie, og produsentene har til stadighet nye klokker og nye funksjoner. Det kan være fantastisk smart å bruke en pulsklokke, men det kan følge med noen utfordringer. Problemet er der først om du ikke får satt dine intensitetssoner, stoler slavisk på den og til og med blir avhengig. 

Klokken regner ut din treningspuls og lager treningsprogram

Hvor enkelt er det ikke å trene når du kan plotte inn alder, vekt og form og så har du satt treningspulsen din dette året?! Dessverre er ikke trening matematikk. Sannsynligheten for at tallene stemmer er stor, men like sannsynlig er det at de også er feil. Treningspuls må testes, erfares og forandres etter progresjon, aktivitet, vær, underlag og dagsform.

Er du en robot?

Når noen alltid forteller deg hva du skal gjøre, slutter man ofte å tenke.  En tung dag blir ekstra tung om man slavisk skal følge pulsen, til og med ødeleggende på form og helse over tid. Eller hva om du har en fantastisk dag med masse boblende overskudd. Tenk hvor bra økta kunne blitt om ikke din «treningsvenn for alltid», sa ro ned. Ta vekk pulsklokken i perioder og lek deg med dagens form. Du vil lære kroppen din mye bedre å kjenne, og ikke minst gi deg «riktig» intensitet og fart denne dagen

Veien er målet!

Mange blir gira av nytt utstyr. Det kan være en meget god investering å kjøpe utstyr som motiverer til øket form og forbedret helsegevinst. Det er når elektronikken tar overhånd at du kan oppleve motivasjonen forsvinner. Når trening kun handler om hva som må gjennomføres og ikke hva du har lyst til av aktiviteter. Hva skjer når pulsverden ikke er så spennende lengre? Nyt opplevelsen av en fantastisk sykkelinstruktør med herlig musikk istedet for å se ned på pulsklokka hele spinningtimen! Utnytt vennene på dagens økt til å inspirere og pushe hverandre. Bruk terrenget og fartsfølelsen istedet for hele tiden være opptatt av tall. Når veien er målet, opplever man ofte inntrykkene og samspillet med venner under treningen mye bedre.

Bruk pulsklokken fornuftig

Ha pulsklokken som en rettleder i en periode for så å ta den bort, kjenn på gleden med å selv ha kontrollen og bli kjent med din kropp. Pulsklokken er først og fremst effektiv om den brukes ut fra din organisme og ikke hva produsenten mener du bør bruke den og bør ligge på i treningspuls.

Litt om intervaller og «utregning» av treningspuls: http://tommymultisport.com/2013/03/10/tren-intervall-2/

Makspulstesting av UTE magasinets Ida E Sørbye, sesongens mål var Expedition Amundsen

Jeg gjennomfører makspulstesting av UTE magasinets Ida E Sørbye, i vinter. Sesongens mål var Expedition Amundsen

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s