Ekstrem turglede, Bergans

Da er nye Bergans klær ankommet det Lille gule huset og allerede testet. Jeg var så heldig at jeg fikk velge og er drit fornøyd. Som jeg skrev til Bergans, det er små kunstverk som kom med posten

Som skall bekledning fikk jeg Stryn jakke og Sirdal bukse. Dette er toppjakka for vinter 13/14, og den desidert feteste jakka! Bergans har Dermizax som er et membran mange mener er både bedre og mere holdbart enn f.eks Gore tex

Jeg bruker aller mest shoft shell på toppturer da jeg svetter fort. Dette puster bedre enn skall, er mykere, og holder også en liten regnskyll. Membran kan fryse på innsiden når du svetter og det er veldig kaldt ute , noe som gjør ventilasjonen dårligere. Jeg fikk Stegaros jakke og Kjerag bukse

I topptur sekken har jeg derfor en syltynn skalljakke i tilfelle regn. Den er alltid i stisykkelsekken også, og super nødjakke. Helium er Komprimert, ikke større enn en appelsin  og veier 340 gram

Dunjakker må være kompakte når de skal ligge i sekken, men varme nok for skikkelige dårlig vær. Sastrugi down er muligens den mest kompakte og varmeste dunjakken jeg har opplevd. Ytterstoffet er syltynt og føles helt fantastisk digg! Å kunne bruke lommen for å komprimere jakken for å ha bedre plass i sekken er også bra, da posen har en tendens til å forsvinne. Kult poeng er at den kan brukes på begge sider, to forskjellige farger . Godt med litt variasjon!

Hanske fikk jeg Pudderglove som virker solid og ble for varm på klatring på torsdag i -10. Digg!

Og Ullundertøy, alltid ull enten på trening eller tur er min bestemte mening!

Ekstrem turglede følger!

http://nettbutikk.bergans.no/

logo

2 kommentarer

Filed under Utstyrs tips

2 responses to “Ekstrem turglede, Bergans

  1. Heidi Johannessen

    Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg en Bergans Sastrugi Down (lady) jakke, men jeg har nå forsøkt å putte den i komprimeringsposen mange ganger uten hell. Får du din jakke inn i komprimeringsposen i lommen? I så fall – hvordan gjør du det? Noen spesiell måte å gjøre det på? Jeg får hele jakken inn, men det er UMULIG å dra igjen glidelåsen fordi posen er så sprengt. Uansett hva jeg gjør blir det ene hjørnet i posen «tomt». Håpe kanskje noen med liknende jakke har noen erfaring med dette… Takk for svar!

    • Hei Heidi, det kan være slik de første gangene, men går fint når du forstår at man tar jakken inn steg for steg og Dytter og «masserer» litt. Etter litt trening bruker jeg max 30 sek. Jeg synes å bruke lommen er perfekt, spesi for en rotekopp som meg, den forsvinner ikke….

Legg igjen en kommentar

