Skiskole i Afganistan

Dette er nok en historie om alle de fantastiske menneskene jeg møter på min vei. Jeg lar meg lett engasjere, og ikke minst fascinere av mennesker som har en livsholdning om å leve livet sitt best mulig og samtidig gi noe tilbake til andre på mange måter. I sommer møtte jeg Henriette Bjørge på Stryn sommerskisenter. En smilende, søt jente som hadde en god utstråling.

Sammen med Henriette var også hennes tyske venninne, Chrissy, som dro på Norgesturné. De tilbragte skisesongen i Chamonix i fjor og har hver sin lidenskap. Chrissy har fått mange ord i en tidligere blogg, og jeg skjønner at disse jentene har det fint sammen.

Henriette skal drive en skiskole i Afghanistan i vinter, og i den forbindelse har hun startet en liten innsamlingsaksjon for å kunne sende endel skiutstyr til skolen. Hvis logistikken går greit denne gangen, så er tanken å organisere en enda større innsamlingsaksjon til neste år. Jeg lar Henriette selv skrive sin historie:

«Det er veldig hyggelig at du har lyst å skrive om det! I utgangspunktet dro jeg i gang dette med tanke på å få støtte fra slekt, venner, facebook-venner og deres skivenner.

Idéen om å starte skiskole i Afghanistan kom da jeg tidligere jobbet på Afghanistans ambassade i Oslo, og lærte mer om den fantastiske naturen som er der nede. Etter en tur til Afghanistan i 2009 fikk jeg sett det med egne øyne og tanken på et skiprosjekt dukket opp. Etterhvert fikk jeg høre om ‘The Afghan Ski Challenge’, et årlig skiløp arrangert av noen sveitsere for lokale gutter i Bamiyan som har lyst til å lære å stå på ski.

På toppen av et fjell i Chamonix i fjor kom jeg i snakk med en dame som kjente en skikjører som jobber i Afghanistan, og da han etterhvert dukket opp i byen satte hun oss i kontakt, og jeg fikk høre mer om skiprosjektet som startet i 2010. Jeg uttrykte interesse for å bidra, og i høst fikk jeg en e-post med spørsmål om å komme ned og jobbe som skiinstruktør for barn og ungdom i regi av en humanitær organisasjon i Bamiyan. Alle tilfeldighetene, samt at jeg har snakket om det i lengre tid gjorde at dette var noe jeg bare måtte takke ja til.

Jobben min vil bl.a. gå ut på å trene 10 lokale ungdommer i å stå på ski før de skal delta i The Afghan Ski Challenge 2013. Det finnes ikke skiheiser i området, så det blir definitivt mye trasking! Jeg har et håp om å få med lokale jenter på ski også, men må gå forsiktig frem ettersom det ikke nødvendigvis er så populært i afghansk kultur. Ellers så skal jeg jobbe med andre deler av prosjektet som bl.a. oppfordrer til å skape sitt eget levebrød gjennom å dra nytte av fjellene på vinterstid. Det er allerede endel gutter som er i gang med trening for å bli fjellguider der nede, og dette arbeidet skal fortsette i 2013. Bamiyan er regnet for å være blant de mest stabile områdene sikkerhetsmessig i Afghanistan, og mange utlendinger som jobber i landet drar dit på utflukter.

Å stå på ski sammen med venner i fantastisk natur har gitt meg noen av mine aller beste opplevelser. Derfor er det å kunne være med å etablere og spre noe så enkelt som skiglede i akkurat Afghanistan en veldig meningsfull ting å gjøre for meg. Mange har donert skiutstyr, noen strikker sokker, andre har sendt ut e-poster og mange venner og totalt ukjente i inn- og utland har støttet økonomisk, så det er maks motiverende! Jeg er veldig takknemlig for den positive responsen så langt og gleder meg til å komme i gang!»

http://fundedbyme.com/projects/2013/01/ski-school-for-children-youth-in-afghanistan/

Henriette (fremst) og Chrissy i Geirangerfjorden i sommer

Henriette (fremst) og Chrissy i Geirangerfjorden i sommer

2 kommentarer

Filed under ski

2 responses to “Skiskole i Afganistan

  1. Ahmad Zia

    Hi. I am living in Bamyan, Afghanistan,and as i a common citizen and Afghan I respect their great job, especially from Miss Henriette for organizing ski and skate competitions.
    Ahmad Zia

    • so fun Ahmad Zia, thanks for your words! Yes Miss Henriette’s a wonderful girl. Hope she gets good support from you in Afghanistan. have a nice winter! Love from Norway!

Legg igjen en kommentar

