Hemsedal life, slik det egentlig er.

På et knips går Hemsedal fra å være en liten bygd i november til å bli en småby. Med pulserende natteliv som storbyen. Bilene blir kulere, de fargerike luene får de hotteste skibrillene på, sesongens skimote viser seg overalt og de bredeste plankene i verden ser man her. For en Sunnmøring er fjella våre for en haug å regne, for alpefolket er vårt skitrekk en knøtt. Likevel så vil alle hit, og det kan føles som hele Østlandet har funnet veien til vår stolthet, i helgene. Overalt er det glade mennesker, masse smil, latter , øl og den beste stemningen.

Jo Hemsedal er dette, men ikke bare slik. En mandag som i dag, er dette verdens flotteste skisted. Vi har vår egen vri på BLÅMANDAGEN! Borte er alle de 2500 turistene, og igjen er entusiastene som bare elsker livet ute i snøen. Anlegget er såpass lite at venner finner hverandre, og for de som ønsker utfordrende tøff skikjøring er mandagene dagen for det. Mandagene er de beste skidagene! Det er alltid sol på mandagene. I tillegg har det enten snødd natt til mandag eller så har det snødd så mye søndag at ingen dro ut på ski. Vårt besøk satte seg heller i bilen og i kø østover, slitne i hodet etter nattens fest.

Vel, denne mandagen var kanskje ikke den aller beste, offpiste . Etter å ha lekt en morgenøkt med Magnus i løssnøen som vinden hadde ordna for oss, så ble det et par timers jobb. Tidlig formiddag plukka jeg med meg racingskia og fant cordfløyelsbakker fortsatt. Som gammel konkurransealpinist elsker jeg hvasse stålkanter og deilige G krefter i låra også, og i dag ble jeg fryktelig sliten. Nydelig!

Når man først bor i Hemsedal så synes jeg noe av meningen med å flytte hit er å ha en hverdag der du kan dra ut når forholdene er her. Mange tar bare med seg vanene fra byen med 9-16 jobb , stresset å sliter seg ut til kvelden. For min del så har jeg klart å bygge opp jobbe dagene mine slik jeg ønsker det, men det har tatt tid. Man må rett å slett tørre å ofre litt, gøtse litt så får man ofte som fortjent. Man blir ingen millionær av dette livet, men så fantastiske mange deilige opplevelser som da ikke kan måles i hard valuta  Verden er full av muligheter, man må bare se etter de!

Snart er også toppturforholdene perfekte. Selv om vi ikke har de råeste fjella kan mange av fjella tas rett fra sitt eget hus, og man kan få over 1100 hm med skikjøring. Det er tett mellom fjellene, og man kan i prinsippet ta skibussen til toppturen. Og vil du ha bratt, så er det fortsatt mye som er for bratt for meg, som andre igjen tar. Gøy å se at avisen Dagens næringsliv nettopp kårer vårt området til Norges 5. beste for toppturer! Jeg er enig!

For meg er Hemsedal så ufattelig mye mere en et hypa sted for rike vestkantsgutter og over styla jenter som ikke engang har med seg skiene, kun skibrillene. Men det er plass for de også, og det er dette som er med på å gjøre Hemsedal til et spennende, fargerikt og herlig sted å leve! Før hverdagene igjen eies av entusiastene for snø!

1 kommentar

Filed under ski

One response to “Hemsedal life, slik det egentlig er.

  1. Takk Anders for å poengtere riktig topp,godt noen følger med. Fant en feil til som nå er retta opp på bildene. Ser du den?

Legg igjen en kommentar

