Tidsklemmen, et moderne begrep for følelsen av å ikke strekke til?

På oppfordring og inspirasjon til mitt neste  artikkel på http://bratrening.no/ la jeg ut en tråd på min facebook vegg. Jeg fikk utrolig mye respons på begrepet tidsklemma. Min gode venn, energispreder, familiefar, frikjører og utforsyklist Petter S kom med en hel «bok» Jeg har fått lov av han å publisere den! Kos deg

I dagens samfunn er det viktig å gi uttrykk for de rette tingene, være sprek, flink, aktiv og helst aktiv med de moteriktige tingene. Hvis du har fulgt med på ekstrautstyret som er montert og hengt på biler i rushtrafikken, er det lett å se at både moter og hva som er kult å drive med endrer seg. Vindsurfebrettet, som ble til terrengsykkelen, som ble til elvekajakk  som ble til havkajakk  som ble til landeveissykkel, som ble til fulldempet sykkel osv . Jeg har et inntrykk av at mennesker som i utstrakt grad bruker uttrykket tidsklemme, for å bortforklare at de ikke er på fjellet og i skogen lengre, slik de var før ”tidsklemmen”, egentlig ikke har de samme behovene og den samme drivkraften lengre. Endringer i livet, er en del av livet og manges ønsker og behov endrer seg nok like mye som livet ellers, selv om mange gir trykk for annet. Samtidig er det nok noen som faktisk opplever at livet og kravene har tatt fullstendig overhånd og styrer livet på en slik måte at man føler at man er fanget i eget liv, uten å ha kontroll. Tap av denne autoriteten  eller kontrollen er nok kanskje en av de største truslene mot fysisk og psykisk helse i Norge i dag.

Personlige forutsetninger

For å kunne fortelle noe om min måte å løse utfordringen med å få tid til aktivitet og trening i en travel hverdag, må jeg først summere opp forutsetningene mine for å gjøre nettopp dette. Jeg er far til en aktiv 2 åring og en aktiv 7 åring, jeg har 100 % stilling som personalkonsulent/ attføringskonsulent og jobber i tillegg ekstra for å få på plass midler til utstyr og reise. Jeg har samboer og bor i eid enebolig fra 1936 med tilhørende 2 måls hage, og har de siste tre årene og holder fortsatt på med å ta fag på høyskolenivå. Prosjektene og interessene er mange, familiehytten som farfar bygget i 1950 av rekved og kassebord på fjellet er et kontinuerlig prosjekt, det samme er familiebåten som er en 30 fots seilbåt fra 1979. Med aldrende foreldre, er det i det store og hele jeg som vedlikeholder, tar service og liknende på dette og på en ellers gammel kjøretøypark.

Jeg skjønner ikke helt hva folk mener, når de snakker om tidsklemmen. Selv erfarer jeg at jo mer jeg gjør, jo mer effektiv og jo flinkere blir jeg til å få ting gjort. For meg dreier dette seg mye om prioriteringer. Jeg prioriterer vekk alt som ikke er helt nødvendig å gjøre, for å få tid til kjerneaktivitetene mine, som er utfor- og sti sykling  og frikjøring på ski. Hverdagen blir derfor lagt opp for å frigjøre så mye tid som mulig, slik at jeg kan bruke denne med ungene og på mine interesser, helst i skjønn forening. Hvis man føler at man ikke strekker til, er dette sannsynligvis en realitet, det betyr at man må prioritere og effektivisere. Still deg selv spørsmålet:

Hva kan du ikke klare deg uten, hvis du skal ha et liv der du opplever at du har god livskvalitet?

Infrastruktur

Å kjøre bil/ reise tar tid. Jeg har bosatt meg slik at jeg ikke trenger å flytte meg med bil for å kunne sykle, seile, løpe, padle osv. Rundt der jeg bor finnes det skog, sjø og fjell, jeg har brukt mye tid på ”tur” i skogen med barn, krafse, sag og hammer. Dette elsker ungene,  da det blir god tid til samtale og lek. Ungene bidrar gjerne med å utvikle løypene. Løypebygging/ rydding er også en fin trenings/ regnværs aktivitet  Folk ser litt rart på meg når jeg kommer joggende med hodelykt, krafse og sag igjennom skogen og nabolaget, men resultatet er at jeg slipper å løpe over bekken etter vann, og nå er deler av løypene blitt ettertraktet nok til at folk kommer til meg for å sykle.  Vil jeg ha selskap, bruker jeg FB tidlig på dagen, for å lodde stemningen.

Dagslys

Gode lykter gir skogen og fjellet lys, når det ikke er nok dagslys. Å sykle sti med lykter er moro og en fin måte å få mer ut av dagene på. Da kan jeg legge unger og gjøre husarbeid, før jeg stikker i skogen. Når samboeren skal se leger med urealistisk veltrente kropper på tv, er dette en gylden mulighet til å få noen timer med kvalitets sykling  På vinteren er kvelds kjøring i nærmeste skianlegg en måte å få kvantitet kjøring, ofte også kvalitet, gjerne med hodelykt i terrenget.  Jeg kombinerer også det å lære ungdom å kose seg på ski, med å få min sønn på ski med jevnaldrende og voksne, som ikke er pappa. De siste årene etter at jeg fikk barn, har jeg jevnt holdt mellom 60 og 90 ski dager  overraskende mange av disse kan betegnes som gode og når jeg er på ski uten barn, blir dagen utnyttet fullt ut. Selv om jeg har gått ned fra et snitt på over 120 ski dager  føler jeg ikke at jeg får kjørt for lite på ski, selv om jeg kunne tenke meg å være litt oftere på tur på litt mer eksotiske steder. De beste ski dagene og opplevelsene i mitt liv, har jeg hatt lokalt, det er en av fordelene med å være lokal og ikke gjest.

Vær

En regnværsdag er også en dag. Jeg prøver gjerne å styre unna passivitet og bruker disse til grunntrening/ kvantitetstrening og arbeid som kan fristille meg når været er på plass. I kjelleren har jeg rigget meg til med ski/sykkelverksted og treningsrom. Der er det trivelig, slik at jeg kan mekke sykkel og ski og gjøre enkle styrkeøvelser. Jeg trener gjerne styrke etter en lett jogge/rydde/grave/ intervall økt i skogen, eller en lett stisykkeløkt. Brukbar grunnform, løfter de gode dagene til et høyere nivå, og gir meg utholdenhet til å utnytte disse fullt ut. Ubrukt billig utstyr florerer det av på finn.no, så sparer jeg meg for all logistikken rundt det å bruke treningstudio og liknende.

Organisert aktivitet og familie aktvitet

Dette driver jeg lite med da det er for tidkrevende, organisering blir derfor via FB. Det blir mange økter alene med blå tann head sett og mobil i ziplockpose. Å reise på arr. alene er genialt, man treffer alltid folk og får alltid nye venner. Familieaktivitet går ofte etter samme oppskrift. Pumptrack er genialt for å trene intervall, sykkelteknikk og kose seg med ungene. En god pumptrack kan benyttes på alle nivå. Jeg utstyrer ungene med bra utstyr, som passer, og deler på mine positive opplevelser med de. Det koster meg litt tid, men resultatet er engasjerte barn som ønsker å være med, og er relativt selvstendige i aktivitet. Fysak hallen i Bergen er et fint sted å reise med barn, på en regntung mørk søndag, her kan det skates, sykles BMX og hoppes og klatres. Å være på tur med seilbåt er også noe ungene setter pris på, bare å passe på at etappene ikke blir for drøye. I sommer ble det tre uker på tur i båt, med skateboard, fine turer og bading. Et godt utvalg barnefilmer på ”bil dvd-spiller” er greit å ha når det er behov fo å skape litt ro. Denne er med i båten, i bilen og på hytten, men blir heldigvis mindre og mindre brukt. Poenget er at man kan få mye gode opplevelser og mye god fysisk aktivitet ut av en dag med familien, hemmeligheten er å finne aktiviteter der alle blir aktivisert på sitt nivå. Litt tålmodighet og prøving å feiling, må man regne med, men belønningen er absolutt verdt det. Slitne barn er lett å legge og de sover tungt, så da blir det tid til å være voksen og.

Alt det andre

Jeg ser kun TV, når jeg er for utmattet til å gjøre noe annet, eller trenger restitusjon, jeg velger kvalitet foran kvantitet og ser følgelig  en til to filmer i snitt per uke, men lite annet. Ofte kan dette være en del av lørdagskosen med eldstemann  Om sommeren blir det heller lite tv. Serier er seriøse tidstyver etter min mening, sport blir det også lite av. Ønsker jeg å være oppdatert, er nyhetene på radioen på vei til og fra jobb et fullgodt alternativ, for min del. Handling og butikker kutter jeg ned til et minimum og jeg styrer helt unna de mest populære handle tidene.   Lag , foreninger og helgefyll, bytter jeg ikke mot en sykkel økt eller ski dag  så hvis dette ikke lar seg kombinere, styrer jeg unna. Sosial? Nei ikke noe særlig, hvis ikke dette lar seg kombinere med aktivitet, heldigvis er det mange som tenker som meg, så det er nok av muligheter til å være sosial på turer og i aktivitet.

Pluss kontoen

Dette har blitt et viktig begrep. Jeg er samboer med en dame som ikke deler min entusiasme, derfor kommuniserer jeg tydelig hva jeg ønsker å gjøre, og trenger å gjøre for å kunne fungere og være i godt humør. Jeg benyttet enhver anledning på å fylle plusspoeng på kontoen, for uttak ved en senere anledning. En aktiv langhelg i ny og ne, ligger inne i langtidsplanene.

Summert

Å komme seg ut av huset i regn, mørke og sludd etter å ha stått opp med en våken 2 åring kl 04.30 og etter en full dag på jobb og med tilhørende handling og husarbeid er ikke lett. Ikke før man har bestemt seg, da er det meget lett. Jeg er langt bedre rustet til en ny dag etter å ha frigjort endorfiner og kvittet meg med ”gruff” og dårlige ”vibrasjoner”, i stedet for å sitte å sture i sofaen foran tven, eller med å klage og sutre over hvor tiden ble av.

PS: En pause eller hvile, kan være å gjøre noe annet enn det du trenger pause fra;)

6 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg

6 responses to “Tidsklemmen, et moderne begrep for følelsen av å ikke strekke til?

  1. Er det da det er lov å si at det er lettere å være mann, som kan stikke av når det skulle passe seg :)! Ser helt klart hva du mener om å få til alt man vil, men barn trenger også omsorg, kos,lese bøker og delta med begge foreldre sammen i mindre krevende aktiviteter. Men tommel opp for å være overaktiv ;P

    • Petter

      Jeg både oppfordrer og ønsker å ha en deltakende samboer, men hun velger for det meste å avstå. Jeg er lærerutdannet og spesialpedagog, så bøker, kos og omsorg, er en viktig del av hverdagen. Ja det er nok «lettere» for meg enn for henne, men det er nok også bevisst;) Langrenn, bål, seiltur og tur i skogen med god mat, er det og rom for, men når familien er sliten og benker seg under tak, tar jeg ofte en egotripp i tilegg;)

  2. Men det kan jo ofte være perfekt om man klarer å kombinere både friluft og at samboeren finner på andre ting med barn. Får man i pose og sekk 🙂

    Tror at om man virkelig ønsker å trene, være aktiv osv om at det handler om å være løsnings orienter. Man kan faktisk sykle til jobben, gå på tur med barna når man skal besøke noen osv. Klemme det inn i den såkalte tidsklemma 😉

  3. Enig med Petter i det meste, det man gjerne vil, det finner man tid til! Regn med enda noen færre ski og sykkeldager (eller gretten samboer) når ungene plutselig vil drive med korps, fotball, turn og langrenn… 🙂

  4. Petter

    Heheh.. Sant det ja, men ungene mine vil heldigvis være med meg på ski og sykkel, enn så lenge. Entusiasme er smittsomt;) Hadde en storfornøyd 6.5 åring på armen og fanget i hele går, da han fikk høre at det skulle bli http://ulrikenskiskole.no/ i år og. Må innrømme at både jeg og samboer, sliter litt med fotball holdningene blant trenere, foreldre og ungene i klassen til guttungen. Guttungen ser ikke ut til å trives med hverken fokus eller holdninger han heller, så jeg tror det blir kortvarig. BMX og skate derimot,er frie, inkluderende aktiviteter uten fast organisering!! Stistikk fra idrettshøyskolen viser at mennesker som holder på med aktiviteter med liten grad av organisering og høy grad av inkludering, driver med dette på livstid, mens de som driver med organisert lagidrett ofte slutter i løpet av ungdomsskolen. Et annet interessant poeng, er at gjennomsnittlig utdanningsnivå er statistisk langt høyere hos mennesker som er vant til å organisere aktivitetene sine selv…….
    Langrenn er jo også kjekt, da kunne jeg og gått på ski:) Jr er programforpliktet til å gå i Buekorps, som femte generasjons Nordnæs Bataillon gutt, det ble ofte bytte fra fartsdress til uniform på vei ned fra fjellet, på våren i min oppvekst, så jeg får levere varene jeg og;)

Legg igjen en kommentar

