Se så deilig jeg er!

Inn her og ut der, 10 skjeer pulver til frokost, og det etter trening på tom mage, ett rugsprø til lunch uten pålegg, rått egg og Cottage cheese til middag og så tilbake til robot karrieren foran speilet på treningssenteret og pushe kroppens marginer.  Mange jobber og sliter mot mål som er total nytteløse  Målet kan være en deilig sprettrumpe, en sprettrumpe som man ikke bruker til noe annet enn  å vise frem.

Til stadighet ser jeg bilder på Facebook og instagram av flotte kropper og alvorlige ansikter som holder sin Iphone opp foran et speil, gjerne i garderoben på et av treningsenterne. Jeg kjenner dette ikke er bra. Det skaper en holdning mot det meningsløse kropps hysteriet som dessverre lager så ufattelig mange tragedier av sykdom og mobbing. Kropp skal være bevegelses glede, en kropp skal spille på lag med dine ønsker, kroppen skal ikke være en belastning og hinder for å tørre å vise seg frem!

Jeg er ikke mot å vise kropp, jeg har stor sans nakenheten som er bak begrepet naking. Altså det å kle av seg på en fjelltopp skrikende ut i evigheten. Jeg har selv kjent gleden og galskapen med å gjøre dette, kun iført bresko og klatresele! Dette handler ofte om livsglede, og kroppens deilige kriblinger man kan føle etter å ha besteget en topp med gode venner. Det skal være lov å være stolt over sin kropp, men det er også lov å tenke seg om hvordan denne stoltheten kommer til uttrykk.

Jeg brenner for er at trening skal ha en mening, et mål, en drive, en livsglede, en indre motivasjon. Kroppen skal være et verktøy for denne aktiviteten, ikke at kroppen skal være selve målet. Jeg vil bort fra roboten og inn i den indre gleden! Gleden av å kjenne kroppen brukes og hode juble av livslyst. Det å få kjenne på noen av dagene der du bare smiler å har lyst å rope høyt!

Jeg banner  ofte «i kirka» etter fantastiske 10 år i treningsstudio bransjen. Med andre ord er det ikke fordi jeg er i mot studioene, men heller omvendt. Jeg ønsker flere av de inn (eller ut)  som i dag ikke tørr på grunn av disse vakre kroppene foran speilet og hardcore trenings holdninger. Det kan være stigmatiserende samt skremmende å oppleve for mange.

Helse handler ikke om vektreduksjon og fettprosent men om mere aktivitet! Helse handler også om holdninger og et klart hode, et offensivt hode som ser lyst på livet! Ut å lev, å bruk deg selv!

Publisert på http://www.bratrening.no/

314050_10150846778365341_1679338411_n

8 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg

8 responses to “Se så deilig jeg er!

  1. Tronn

    Hva om det er selve treningen i seg selv som er målet eller å bevise noe for seg selv ved å bygge den best mulige kroppen ut fra sitt potensiale?

    Du skriver: » Mange jobber og sliter mot mål som er total nytteløse Målet kan være en deilig sprettrumpe, en sprettrumpe som man ikke bruker til noe annet enn å vise frem.»

    Hva er det som er galt med et slikt mål?
    Man oppfyller et mål om å se bra ut og samtidig lever sunnere.
    Hvis dette er noe som gir folk bedre selvfølelse og dermed for dem en økt følt livskvalitet er dette bra.

    Mange trener fordi de liker det og det gir dem en god følelse og da bør man ikke sette seg til dom over dem og si at dette er nytteløst.

    Hvor meningsløst kan man ikke da si at det er å stå på ski hele dagen, sykle hele dagen eller gjøre andre slike «egoistiske» aktiviteter som ikke tilfører samfunnet noen verdi?

    • Tusen takk for kommentar Tronn. Skal man få frem et budskap må det ofte forsterkes, som også i dette tilfelle. Jeg er ikke mot trening av vekter men jeg liker ikke fokuseringen på kropp. Det vil si at jeg ikke liker bodybuilding som «idrett» men kan bli fascinert av styrken og kontrollen av fitness utøvere. På dette teamet blir vi ikke enige.

      Trening kan man dra til egoisme om alternativet hadde vært å byggen en skaterampe for bygdas barn eller sykkelløyper for ungdommen.men som du påpeker så er trening forebyggende for at helse Norge slipper å ta vare på oss alt for tidlig! Man kan godt si å la seg forfalle til sykdom så er det også egoisme, kanskje..

      Fortsett å være engasjert å skap et sunt miljø for dine treningsvenner! Og igjen takk for at du lager denne bloggen levende

  2. Legger også med min siste facebook oppdatering!

    Jeg har fått syk mye bra respons fra mitt siste blogg innlegg. Det tok helt vanvittig av! Venner, bekjente, gamle kolleger i treningsbransjen, til og med fra helt ukjente ledere av sentere. De har har takket meg for fokuset. Jeg digger trening, også styrke på et treningsstudio og lar meg fascinere når resultatet blir som på denne videoen. Helt vidunderlig av en 17 åring med en vakker kropp som kan gjøre alt, dette gir meg fornuft og grenser til bevegelseskunst!

  3. TommyTommy Tommy…… Veldig fint skrevet men jeg skjøte ikke en drit.. Og skjønte heller ikke hva du mente….

  4. LoLo

    Kunne ikke sagt de bedre själv! Helt fantastisk bra skrivet, om ett viktigt ämne!
    I ett samhälle som blitt sykeligt kroppsfokusert och der man till mange tider vuderes utefra sin kropp (särlig som jente) Exempel så anses de av den store massen att en jente «gör seg stygg» genom att ikke sminke seg, farge håret och/eller rake seg. En passiv handlig ses som ett aktivt «forstyggande».av kroppen.
    Gled lite bort från träning men de handler lite om samme sak, kroppsfokusen.
    Når träningen bare handler om att bli dejlig, vise seg fram, och man ikke klarer og få bra självfortroende uten 5 dager på gymet och bittesmå klär, då er noe galt, syns jeg. Träning ska va gläde, ikke ett «måste» for og bli bekreftet.
    Takk for god lesning:)

  5. Tronn

    Hva syns du da om en av våre kjente norske fitnessutøvere når hun profilerer seg slik da Tommy?

    http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhdp6bu802dIDT0Q8K

    🙂

  6. Tilbaketråkk: Best når det gjelder! | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

