Om noe høres for godt ut til å være sant, så er det slik.

Vi forsøker ofte å finne raske løsninger og gjerne tro på teorier som kan passe oss selv godt. Dette gjelder ofte om tema rundt vår egen helse.  Har vi en forventning om et godt resultat klarer våre Nevrotransmittere ofte å manipulere vår hjerne til et positivt resultat. Vi lar ofte vår siste opplevelse forklare resultatet, selv om vi vet at dette hadde ordnet seg selv. Dette er jo veldig fint, at man for eksempel kan tro seg frisk.

Kosttilskuddbransjen er uten tvil gode på å utnytte seg av at vår hjerne lar seg manipulere, og at vi ofte forsøker å tro. Mange tro at man kan bli slank av en pille, eller små elektroder skal erstatte styrektrening.

Det finnes ikke minusmat. Altså å ta noe så forbrenner det mer kcal enn hva selve varen inneholder i kcal. Skal en muskel vokse må belastningen var over en tid, være sterkere en de signalene vi til daglig har. For at effekten av en trening skal vare må dette gjentas relativt hyppig.

Det skal også en minimal dose for å få en maksimal effekt. Er litt bra, fordobles ikke effekten av dobbelt så mye. Protein og proteintilskudd er et noe som mange spør meg om, og kanskje noe av det mest missforståtte http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/277313

Dessverre er det ikke helt slik det virker. Man skal holde seg til kostholdet i dagevis, ukesvis eller til og med månedsvis før man ser resultatene, man må trene mange ganger før man merker styrken øker eller musklene vokser og man må løpe eller sykle gjentatte ganger før man merker at kondisjonen øker. I tillegg er det ekstra tungt at jo mer du har trent jo vanskeligere er det å få bedre resultater. Faktum er at mange av verdens beste, og kanskje også du selv, jobber hardt hele tiden for så vidt å klare å opprettholde dagens status.

All forskning viser at trening og aktivitet har enorm god effekt på vår organisme og vår psykiske helse. Likevel er det mange som ikke vil tro på dette. Vi er født late, og er fortsatt beslektet med vår steinalder forfedre.  Deres liv handlet om å jakte og hvile. Vår jakt er en tur på ICA, for deretter å hvile. Dette er kanskje noe av grunnen at kun 30% av oss beveger seg etter Statens helse sine anbefalinger, vi vil ikke tro at aktivitet er viktig.

Mange trener for å holde kroppsidealet, slik er det enten man vil eller ikke. Men uansett hvor mye slankeindustrien prøver å lage av produkter er vektreduksjon uhyre enkelt. det er kilokalorier inn, minus kilokalorier ut!  Gr man mer enn ma står forbrenner man mer. Står man mer enn man sitter forbrenner man mer. Løper man fort istede for å  gå forbrenner amn mer. Trener man mer kondisjon enn styrke forbrenner man mer. Det er egentlig veldig enkelt

Når et kilo fett ineholder 9000 kcal kan man vedhjelp av kalkulator mat og «forbrenningstabbeller» finne ut hvor mye og hvor lenge til man har gått ned et kilo. Skjer ikke dette er det stort sett fordi man er uærlig hvor mya man har beveget seg og hva man har spist. Et enkelt tips her er rett å slett å skrive ned alt, absolutt alt en hel uke. Bli din egen coach!

Mange vet mye mer om sin bil og hvordan den fungerer. En rød lampe, eller en ulyd i bilen er noe av det skumleste vi vet, og kjører rett på et bilverksted. Tenk om vi hadde denne kunnskapen og kroppen, og ikke minst tok like mye ansvar for den! Det er nok her resterende 70% kanskje vil tro, at en god helse handler om kosttilskudd, tabletter, 5 minutters treninger og alternative behandlinger.

Les også Se så deilig jeg er

Reklamer

Legg igjen en kommentar

oktober 21, 2012 · 17:19

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s