Monthly Archives: oktober 2012

Se så deilig jeg er!

Inn her og ut der, 10 skjeer pulver til frokost, og det etter trening på tom mage, ett rugsprø til lunch uten pålegg, rått egg og Cottage cheese til middag og så tilbake til robot karrieren foran speilet på treningssenteret og pushe kroppens marginer.  Mange jobber og sliter mot mål som er total nytteløse  Målet kan være en deilig sprettrumpe, en sprettrumpe som man ikke bruker til noe annet enn  å vise frem.

Til stadighet ser jeg bilder på Facebook og instagram av flotte kropper og alvorlige ansikter som holder sin Iphone opp foran et speil, gjerne i garderoben på et av treningsenterne. Jeg kjenner dette ikke er bra. Det skaper en holdning mot det meningsløse kropps hysteriet som dessverre lager så ufattelig mange tragedier av sykdom og mobbing. Kropp skal være bevegelses glede, en kropp skal spille på lag med dine ønsker, kroppen skal ikke være en belastning og hinder for å tørre å vise seg frem!

Jeg er ikke mot å vise kropp, jeg har stor sans nakenheten som er bak begrepet naking. Altså det å kle av seg på en fjelltopp skrikende ut i evigheten. Jeg har selv kjent gleden og galskapen med å gjøre dette, kun iført bresko og klatresele! Dette handler ofte om livsglede, og kroppens deilige kriblinger man kan føle etter å ha besteget en topp med gode venner. Det skal være lov å være stolt over sin kropp, men det er også lov å tenke seg om hvordan denne stoltheten kommer til uttrykk.

Jeg brenner for er at trening skal ha en mening, et mål, en drive, en livsglede, en indre motivasjon. Kroppen skal være et verktøy for denne aktiviteten, ikke at kroppen skal være selve målet. Jeg vil bort fra roboten og inn i den indre gleden! Gleden av å kjenne kroppen brukes og hode juble av livslyst. Det å få kjenne på noen av dagene der du bare smiler å har lyst å rope høyt!

Jeg banner  ofte «i kirka» etter fantastiske 10 år i treningsstudio bransjen. Med andre ord er det ikke fordi jeg er i mot studioene, men heller omvendt. Jeg ønsker flere av de inn (eller ut)  som i dag ikke tørr på grunn av disse vakre kroppene foran speilet og hardcore trenings holdninger. Det kan være stigmatiserende samt skremmende å oppleve for mange.

Helse handler ikke om vektreduksjon og fettprosent men om mere aktivitet! Helse handler også om holdninger og et klart hode, et offensivt hode som ser lyst på livet! Ut å lev, å bruk deg selv!

Publisert på http://www.bratrening.no/

314050_10150846778365341_1679338411_n

Reklamer

8 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg

En dag som går inn i historien som en av de mere unike.

Noen dager er bare flytdager, dager der man går å smiler både inni seg selv, og utenpå. Dette ble en slik dag og overraskelse elementet er ofte til god hjelp. Når man ser bare grått utenfor kontorvinduet så forventer man ikke påskevær og tørrsnø! Men etter en telefon fant jeg og Martin ut at vi måtte opp å sjekke, og der sånn 100 høydemetere over bygda strålte sola på oss! Martin er ikke en mann av store ord men etter første tur ned Hemsedalsløypa, brukte han ordet unikt. Og dette ble en unik dag. Silkeføre i 2/3 del av Hemsedalsløypa som gjorde at vi tok to turer. Å sitte på trappa på heishuset i T-skjorte å drikke kaffe, var bare en sann nytelse som ikke kan kjøpes for annet enn noen svetteperler, tiltakslyst og kreativitet.

Jeg tok også turen opp til Totten, som hadde 5 cm fantastisk fin snø oppå en hard base. Jeg kunne til og med kjøre helt fra selve toppen uten nye riper i skia i lekent terreng helt ned i den grå dalen. Det er ikke kun pudder til pungen som skaper  lykke hos meg, og veldig glad for det.  fas

Friluftsliv for meg handler om store synsinntrykk, action, aktivitet, turvenner og det behagelige. (Selv om noen turer blir så krevende at det blir fascinerende  Plusser man på det unike så havner denne dagen høyt på min friluftsliv skala! Når jeg også er så heldig at jeg stort sett kan rullere på min arbeidstid etter vær og ideer så er jeg fryktelig lykkelig for at jeg tok valget om å flytte på fjellet! Jeg anbefaler deg å gjøre det samme om du har samme lidenskap for alt som er utenfor døra og elsker alle årstider!

Historien om Simen Fivee passer samtidig å nevne. Simen måtte ha snø, og kjørte sin moped 11 mil til Gaustadtoppen. Skikjøringen var ikke den beste men historien var så god at Norges største skimagasin postet historien til sine 20.000 facebook venner. Det er noen som ikke bare prater! Slike historier gjør meg glad! http://www.friflyt.no/Ski/Norges-ivrigste-frikjoerer

Legg igjen en kommentar

oktober 22, 2012 · 17:42

Om noe høres for godt ut til å være sant, så er det slik.

Vi forsøker ofte å finne raske løsninger og gjerne tro på teorier som kan passe oss selv godt. Dette gjelder ofte om tema rundt vår egen helse.  Har vi en forventning om et godt resultat klarer våre Nevrotransmittere ofte å manipulere vår hjerne til et positivt resultat. Vi lar ofte vår siste opplevelse forklare resultatet, selv om vi vet at dette hadde ordnet seg selv. Dette er jo veldig fint, at man for eksempel kan tro seg frisk.

Kosttilskuddbransjen er uten tvil gode på å utnytte seg av at vår hjerne lar seg manipulere, og at vi ofte forsøker å tro. Mange tro at man kan bli slank av en pille, eller små elektroder skal erstatte styrektrening.

Det finnes ikke minusmat. Altså å ta noe så forbrenner det mer kcal enn hva selve varen inneholder i kcal. Skal en muskel vokse må belastningen var over en tid, være sterkere en de signalene vi til daglig har. For at effekten av en trening skal vare må dette gjentas relativt hyppig.

Det skal også en minimal dose for å få en maksimal effekt. Er litt bra, fordobles ikke effekten av dobbelt så mye. Protein og proteintilskudd er et noe som mange spør meg om, og kanskje noe av det mest missforståtte http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/277313

Dessverre er det ikke helt slik det virker. Man skal holde seg til kostholdet i dagevis, ukesvis eller til og med månedsvis før man ser resultatene, man må trene mange ganger før man merker styrken øker eller musklene vokser og man må løpe eller sykle gjentatte ganger før man merker at kondisjonen øker. I tillegg er det ekstra tungt at jo mer du har trent jo vanskeligere er det å få bedre resultater. Faktum er at mange av verdens beste, og kanskje også du selv, jobber hardt hele tiden for så vidt å klare å opprettholde dagens status.

All forskning viser at trening og aktivitet har enorm god effekt på vår organisme og vår psykiske helse. Likevel er det mange som ikke vil tro på dette. Vi er født late, og er fortsatt beslektet med vår steinalder forfedre.  Deres liv handlet om å jakte og hvile. Vår jakt er en tur på ICA, for deretter å hvile. Dette er kanskje noe av grunnen at kun 30% av oss beveger seg etter Statens helse sine anbefalinger, vi vil ikke tro at aktivitet er viktig.

Mange trener for å holde kroppsidealet, slik er det enten man vil eller ikke. Men uansett hvor mye slankeindustrien prøver å lage av produkter er vektreduksjon uhyre enkelt. det er kilokalorier inn, minus kilokalorier ut!  Gr man mer enn ma står forbrenner man mer. Står man mer enn man sitter forbrenner man mer. Løper man fort istede for å  gå forbrenner amn mer. Trener man mer kondisjon enn styrke forbrenner man mer. Det er egentlig veldig enkelt

Når et kilo fett ineholder 9000 kcal kan man vedhjelp av kalkulator mat og «forbrenningstabbeller» finne ut hvor mye og hvor lenge til man har gått ned et kilo. Skjer ikke dette er det stort sett fordi man er uærlig hvor mya man har beveget seg og hva man har spist. Et enkelt tips her er rett å slett å skrive ned alt, absolutt alt en hel uke. Bli din egen coach!

Mange vet mye mer om sin bil og hvordan den fungerer. En rød lampe, eller en ulyd i bilen er noe av det skumleste vi vet, og kjører rett på et bilverksted. Tenk om vi hadde denne kunnskapen og kroppen, og ikke minst tok like mye ansvar for den! Det er nok her resterende 70% kanskje vil tro, at en god helse handler om kosttilskudd, tabletter, 5 minutters treninger og alternative behandlinger.

Les også Se så deilig jeg er

Legg igjen en kommentar

oktober 21, 2012 · 17:19

Vinter nå lissom

Den som venter på noe godt venter ikke for gjevest. Å jodda, å vente gidder jeg ikke. Det er ingen vist å sitte å vente men heller lete til man finner. Jeg tok ikke den helt kreative løsningen men valgte samme tur tre uker på rad. Med økende snømengde og bedre vær for hver gang så fikk jeg en fantastisk flott progresjon med Koldedalstind. Siste turen er den vakreste jeg har hatt i oktober!

Mandag fikk jeg også lokal tur. Med 15 cm nye powpow og kunstsnø i hele anlegget ble det 700 hm med superfin snø. Stedvis tynt kunssnølag men utrolig nok ingen nye riper i skia. Dra på føre venter nok på seg noen dager til men for en ufattelig morsom opplevelse mitt i oktober! Tør å påstå at jeg er sesongens første ned hele anlegget i Hemsedal,som i fjor.

I helga ploppet det opp med bilder og turbeskrivelser på facern. Mange hadde fine turer. Oppsummerer det jeg tror så er Romsdalen/Sunnmøre som har nok den beste snøen. Alnestind og Finnan på Trollstigen har nok hatt mest fornøyde folk. Fanaråki på Sognefjellet har også folk hatt fine turer på. Noen venner har vært på Togga i Sogndal

Den lengste turen ble nok Snorre over Falkbreen klatret opp breen nord for Stølnostinden, og ned på nordsiden. Her ser det ut som tau er bra å ha. Andre som har vært på tur?

Ny bakketur i morra, utsiktene for mere snø ser begrenset ut nå i dalen, dog må nok minusgradene hjelpe oss så vi får produsert kunstsnø. Men vi har 15 dager igjen på oss! Lokal skikjøring er alltid best!

Legg igjen en kommentar

Filed under ski

Koldedalstind og sesongens første pudderfølelse

Med nye piggdekk på bilen og stisykkel baki kjørte jeg fra Hyggedalen til Jotunheimen. Etter to timer tråkket jeg inn og opp til toppen, i sporene til Fri flyt  grunder og nå Norrøna redaktør Eidslott. Som Eivind Eidslott sa, dette er entusiastenes dag. Eivind har vært en inspirator for meg i fryktelig mange år så moro å møte han her inne, gjett om det var godstemning allerede før skia var på!

Dette var sesongens andre skitur på Kodalstind. Innsteget til denne lille perlen av et tidligfjell ligger nøyaktig 2 timer fra Hemsedal (raskere når Filefjell åpner igjen) , noe som gjør den meget bra som en impulstur fra Hemsedal når forholdene slår til. Nå hadde det snødd mye men også regnet. Men det gjorde at det var mye snø på toppen og 5-10 cm ned på hardt forutsigbare drapå snø ned! Toppen hadde selvsagt en del stein, men ikke værre enn det skia må forvente. 800 høydemetere med lykke! Været er ikke like forutsigbart, der skyene står å stanger mot Falketind og Uranostind. Rett som det er drar skyene over å gjør bluebird til lett snøvær

Om noen vil ta turen! Kjør mot Eidbugarden, ta av ved Tyinholmen og dårlig anleggsvei inn ca 5 km. Siste 2 km må gåes evt stisykkel som du sparer en time på t/r. 20 hm så tar du på skia! I enden på Kodalsvannet ser du en nydelig fin flanke. Velg en flanke/renne for det er flere! Også bra skikjøring på Falketindsbreen like ved.

Eidslott sin film, nyt! http://vimeo.com/50890255

Legg igjen en kommentar

Filed under tur, Uncategorized

Det er bra å spise vanlig mat også….

Jeg steiler når jeg hører slikt. Uttalelsen kommer fra TV2,s moteekspert Mari Mittstigen, som en avslutting etter en diskusjon om mote og super mat. (pulvermat på boks) Det er en grunn av at Statens Ernæringsråd har sine anbefalinger, det er bra for oss! Mari m.fl. sine holdninger skaper et anstrengt og teknisk forhold til mat. Mat er kos, mat er tradisjon, mat er spennende, mat er noe vi trenger og mat skal ikke koste mere enn nødvendig! Det er opplest å vedtatt at et normalt norsk kosthold inneholder det du trenger for å ha et godt fundament for et sunt liv. Dette gjelder også de som trener svært mye!

Hva er sunn mat? Å ikke spise karbohydrater! Svarer en av intervjuobjektene. Jeg er faglig utdannet ved Lindberg akademiet innen ernæring og kan lett tale karbohydratene sak, uten at jeg går dypere inn temaet her. Vi er avhengig av karbohydrater, og trener du mye eller er veldig aktiv så kommer du ikke unna mye karbohydrater for å holde tempoet oppe. Det er kompleksiteten hos karbohydratene man tenke over. Det vil si Fullkorn er bedre for oss enn loff. Fullkornspasta er bedre for oss en nudler. Frukt er bedre for oss enn sukker (sukrose) Trener man derimot mye kan man ofte ha behov for en del raffinerte produkter også.

Kjøp mat, kos deg med mat, jobb for å ha et naturlig og godt forhold til mat. Det er mange nok som har problemer med dette i dag allerede.

Har du lyst å lese mere rundt kost og trening så har jeg en jeg har arbeidet mye med her: http://tommymultisport.com/2009/09/03/trening-og-kosthold/

Topptur i Canada! Beste lunchen, matnyttig og mye kos på en langtur som her.

3 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg