Fjellfilmfestivalen på Gjendesheim

Å dra til fjellet, bo i telt å se filmer og høre foredrag er et merkelig konsept. Det å rigge opp et sirkustelt å lage disko til langt på natt er muligens ennå rarere å gjøre. Men du verden så fantastisk herlig man har det under disse tre dagene! De aller fleste har en aktivitet på dagen enten der er padlekurs, rafting, topptur, vandring, klatring, jakt eller sykling . Det står ikke på tilbud om noe å gjøre men det er likevel noen som sitter igjen på Gjendesheim å koser seg med kaffe eller øl. Det viktigste er at man har det godt, og det ser vi på smilene fra de 900 deltagerne. Fint har man det uansett

Min oppgave var å guide syklister på stier jeg hadde funnet for en tid tilbake. Overraskende nok ble det en del avmeldinger tross nydelig værmelding. De kan angre synes jeg. Jeg har syklet mye sti og i forskjellige områder de siste årene, og her har jeg funnet en av mine favoritter, og det i Jotunheimen! Dette fikk jeg oppleve med 7 andre som er en perfekt størrelse på en gruppe selv om det hadde vært hyggelig å delt disse turene med flere.  Geir Egil var co guide. Stiene var mye tørrere enn sist, noe som også gjorde opplevelsen ennå bedre. Det var mye vind ved Gjendesheim på grunn av trakten Gjende vannet skaper. Noen km lenger sør eller nord var det stedvis vindstille, og solen sto på stort sett hele tiden fra fredagsettermiddag. Jeg hadde flyten, var i god form og med mange smil hadde jeg store dager med sykkel. Godt å få folk slitne, noen måtte nesten taues tilbake til Gjendesheim og flere brøt noen barrièrer. Klart slikt setter spor, må bare takke alle deltagerne for at dere ble med! I DNT sin regi så er nok ikke stisyklingtanken så stor ennå, det er nok noen av grunnen til at vi bare ble 7 deltagere. De fleste tenker vel heller ikke Jotunheimen som en stisykkeldestinasjon.

Som alltid når man har det gøy går det så alt for fort, det er faktisk ganske travelt, iallefall den som er på en 6 timers sykkeltur som vi gjorde. Sykler må spyles, klær tørkes, kropper må vaskes, mat på fylles på og så må vi ut å se på foredrag eller filmer. Programmet er veldig tett så det er alltid noe som fanger deg. Jeg setter pris på foredrag men også et par skifilmer fikk jeg med meg. Å sitte med likesinnede med en øl i hånda er bare deilig. Godstemningen fra turene tar du bare med deg inn i kvelden,  alle smiler, man gir og får klemmer og alle koser seg! Tenk om vi kunne ha vært slik med hverandre i byen!

Vakuumet er stort etter slike opplevelser, men heldigvis er det mye gøy i vente. Som Fjørå å sykle til neste helg. I mellomtiden blir det noen rolige dager hjemme i Levanger og Verdal med en dagstur til Åre bike park. Gi lyd om du henger med! Snakkes i bakken!

Her er blogg og kart fra stijakten: http://tommymultisport.com/2012/08/26/jotunheimenstisykkel-%E2%99%A5/

Foto av meg tatt av Roger Barakstein/Fjellfilm

Legg igjen en kommentar

Filed under Sti og utforsykling, tur

Legg igjen en kommentar

