Avsluttningshelg i Hemsedal Bike Park

This slideshow requires JavaScript.

En ufattelig bra sykkelhelg er over men så alt for tidlig stenger Skistar heisen. Dette når Hemsedal er på sitt beste med godt vær, fine temperaturer for sykling, vakre farger og det ser ut som sykkelfolket våkner til høsten

Denne sesongen har det vært 8-10 personer i heisen som sykler lørdagene. Fat Tire festival og Aim Challenge var noen unntak som hadde gledelig mange syklister. På inisjativ fra meg lagde jeg en minifestival med billige heiskort, litt guiding, fotograf og afterbike. ca 40 syklister entret anlegget, en dag som var knusktørr, lettskyet og mye vind som ga seg noe etterhvert. Moro å ha så godt oppmøte selv om det ikke var en eneste «lokal» syklist i tillegg til meg.

5 syklister ble med ned Sollaus/hjelsetstien og som ventet så ga dette de aller største smilene. Denne stien er helt unik, jeg bare elsker den! Dog savnet vi Øyvind som hadde vært uheldig med løs grus på berg å ramlet utenfor starten av Psykoløypa. Vi trodde det var en skulder ut av ledd, og Øyvind kjørte selv til legevakten. Det viste seg å være en knust skulder men han er tilbake i Hemsedal nå etter vellykket operasjon. God bedring kompis!

Jeg hadde så inderlig håpet at heisen hadde vært oppe noe lengere, ikke minst til høstferien. Utfor er kansje en av de raskest voksende sportene, og jeg synes Hemsedal har meget fine løyper i dag, jeg råkoser meg her oppe! Dog potensialet er enormt mye større både med tanke på vår plassering, vakkert, Hemsedal har et navn og ubegrenset for utvikling av løypenett. Entusiasmen rundt dette fra Skistar og vi som bor her er dessverre ikke like stor, med noen herlige unntak. Hva skal til for å få tilbake entusiasmen og få utviklet sommerbruken i heisen? Jeg håper vi kan få samlet trådene og resursene og at vi åpner sommerheisen neste år med utvidet åpninsgtid, og et ennå sprekere løypenett

Likevel sykkelsesongen er ikke ferdig, vi har mange stiturer forran oss, jeg skal til Fjellfilmfestivalen og Jotunheimen å guide til helgen, det blir en tur til Fjørå helga etter og ikke minst Hafjell som kommende helg har World cup som jeg går glipp av. De holder oppe til ski overtar for sykkel! Glad for at vi har dere!

1 kommentar

Filed under Sti og utforsykling

One response to “Avsluttningshelg i Hemsedal Bike Park

  1. Even

    Flott innlegg. Starter selv med downhill neste sesong (drevet med XC til nå). Er på hytte i hemsedal til tid og annen og vil derfor ta i bruk bikeparken til neste år. I den anledning har jeg prøvd å finne informasjon om bakken. Og der er de mildt sagt elendige! Ikke rart Ola Nordmann ikke er i bakken – folk vet knapt om sykkelparken.

    En ordentlig nettside med bilder, filmer og fyldig informasjon er nesten en forutsetning for suksess i dagens samfunn. Som du selv sier: Hemsedal har et navn og et enormt potensiale. De må bare tørre å satse! Utvid bikeparken med flere kule løyper. Hopp, doseringer, wallrides og drop får enhver til å smile fra øre til øre. Med forholdsvis små midler på markedsføring er jeg sikker på at de kan 5-doble antall syklister raskt.

    Godt det finnes ildsjeler som deg. Prøv å engasjer eierne, så blir dette knall!

Legg igjen en kommentar

