Monthly Archives: september 2012

Happyland!

Min engelske nabo Rachael hadde for noen ukers tid tilbake besøk av sin familie fra Newcastle. De gikk toppturer i Hemsedal i nydelig vær, klatret i klatrefelt, kveldsgrill i grillhytta under fullmåne og en tur til Flom. Det var Rachael 13 årige lillesøster som innførte ordet Happyland. Katryn hadde skjønt det!

Nok en helg er over. Det ble 800 hm med deilig skikjøring i Jotunheimen, rolig stitur sammen med en stoka og glad Norrønagjeng lørdag, 2 runder i min favorittsti og 1200hm nedover søndag samt en fantastisk oktoberfest på Hemsedal cafe! Høsten i og rundt Hemsedal har vært helt fantastisk når det gjelder vær og aktiviteter. Jeg kjenner at dette er Happyland, mitt Happyland! Jeg er fryktelig heldig!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Filed under Tanker om meg og deg

Med gråten i halsen. Fjørå og Indre storfjord

Noen inntrykk er så unike og sterke at man kjenner man har lyst til å rope høyt samtidig som man får en tåre i øyekroken. Siste helg hadde en slik dag der jeg skjønte, at jeg akkurat i dag er verdens heldigste og lykkeligste gutt!

Jeg er heldig fordi jeg har en kropp som gjør at jeg kan få oppleve og gjøre akkurat det jeg vil. Men jeg er også smart og god å planlegge samt utnytte mulighetene. Yr og Storm er jeg på hver dag, min erfaring er at været blir bedre enn prognosene viser, og at YR har vært den som kommer nærmest. Dagsvarslene har truffet bra! Meldingene så bra ut!

Vinteren nærmer jo seg så jeg måtte hjem til Trøndelag for å hente vinterhjul. En fin mulighet å være noen dager med familien. Noen meget fine stiturer i Verdal fikk jeg også, og truffet noen gamle venner som har gjort en meget god jobb med bygging av stier. Vestlandet lå an til å få en superhelg, så når min bror og familien hans bor på Stranda så var det bare å sette nesa dit, nå skal Fjørå oppleves! Kanskje fjellene som har Norges mest myte belagte sykkelstier, for jeg tror ikke alt for mange har vært her der det ligger «in the middle of nowwhere!»

Som alltid er det mange som sier de har lyst å være med, men når man kommer til at man må bestemme seg så trekker de seg.  Jeg lar ikke slik irritasjon ødelegge men det er bare å reise. Jeg må bare godta at det er mye prat.

Denne helgas 4 turer ble gjort alene, så knapt mennesker på turene, ingen syklister og knapt hjulspor. Jeg fikk turer både nord, sør, vest og øst for Indre Storfjord. Kult å oppleve alle varianter! Jeg begynte med Ansokfjellet som kansje hadde mest flyt og ligger fantastisk til med utsikt alle veier av fjorden. Tur to ble til Roaldhorn over Stranda sentrum. Her er stiene sånn passe, men potensialet med et par dugnader er enormt bra! Det ble en kveldstur til Liavarden som ligger helt parallelt med Geirangerfjorden, en kort tur på en rygg som gir fantastisk utsikt, 3-4 crux ødelegger noe av flyten men nedre del var helt vidunderlig. Selve STOR opplevelsen ble turen til Mefjellet ved selve Fjørå. Et super idyllisk sted med ca 150 innbyggere. Med kun en bil så syklet jeg opp de første 800 høydemeterene, og trillet de siste 300 opp til selve Mefjellet. Her var det bare å kaste skjorta, det var strålende solskinn, totale vindstille, fantastiske høstfarger, snø på de høyeste fjellene, tørt, stille og vakkert som jeg sjelden har sett det! På toppen satt jeg fortsatt lettkledd, nøt utsikten å kjente at følelsene bare bobler ved bruken av alle sanser. Å være alene forsterker ofte slike opplevelser, man vet at dette er unikt.

Turen ned ga flyt, bratt bremsing, noe knot før flyt igjen. Siste 500 var de beste sammenhengende selv om selve Mefjellet også var nydelig. Man sykler ikke rett ned men følger en rygg vestover så turen er utfordrende og nokså lang. Noe vanskelig å finne tidvis men en fin guide skrevet av Avdøde Håvard Melbø som døde i et snøskred på Ystehornet. Du har gitt mange fantastiske opplevelser som dette.

Så sitter man i bilen, er høy som man kan bli og bilturen hjem er noe uvirkelig. Mandagen da kommer som et sjokk når man er tilbake til virkeligheten. Kroppen smiler fortsatt når jeg er på vei inn i en ny superhelg med ski i Jotunheimen og stisykling i solrike stier i Hemsedal. La helgen og nye opplevelser og hyl komme!

1 kommentar

Filed under Stitur tips

Barmarkstrening før skisesongen.

Eller skal du gjøre som i fjor, med stive lår og kramper langt inn i sesongen? Det å få nyte første sving, og hele dagen på den første snøen, er jo det vi søker. Men en fysikk som får helt nye bevegelses måter, blir fort sliten, og i verste fall blir det en skade.

Det er mange veier til målet.

Hvordan skal man da trene på barmark? Det er mange veier til Rom! En telemarkkjører, alpinist, frikjører og snowboardkjører har forskjellige utfordringer. Tenk gjennom hvilke muskler du bruker, og bruk dem. Tenk deg hvilke belastninger du har under din kjøring, og prøv å simulere dem. Tenk på hvilke kontraksjoner og bevegelser dine muskler gjør under kjøringen din, og hold like lenge eller i samme fart. Selv foretrekker jeg dynamisk styrketrening. Det vil si øvelser med bevegelse. Jeg gjør med andre ord lite statiske øvelser (f.eks «planken») Jeg ønsker mye maksimal styrke med tunge øvelser. Bruk 4-6 repetisjoner og par minutts pauser og gjenta øvelsene i 3-5 runder. Ta omtrent hver 5. økt med lettere vekter/belastning og kortere pauser. Personlig bruker jeg aller helst ustabile øvelser, med kontroll selvsagt! Intervaller er også en god basis å ha! Er du svak så tren mye maksimal styrketrening, har du dårlig kondisjon så tren mye utholdenhet, har du dårlig utviklet støttemuskelatrur så tren mye på flerleddsøvelser og med utabile øvelser som slynge, kettlebell m.m. Er du stiv så tøy mye, det forebygger skader og øker bevegeligheten. De fleste av oss frikjørere er nok for stive er min erfaring for øvrig.

Basis og flerleddsøvelser

For oss som bruker kroppen som et verktøy for øke våre prestasjoner, er det viktig at musklene «snakker sammen» Det er ingen fordel at lårmuskelen er sterk så lenge legg, hofteledd og sete er svak. Hele leddkjeden må fungere sammen og være sterke sammen. Knebøy og markløft er basis, og mer enn gjerne godt under 90% i kneleddet (da er det viktig å stabilisere med mage rygg!!). Jeg trenger muskelkraft i hele mitt kneledds bevegelsesutslag da min kjøring ofte er med helt bøyd kne. Også ved kompresjoner som jeg kan få ved dropp og hopp, trenger jeg denne muskelkraften for å klare å komme meg opp igjen. Dette forebygger også kneskader, men begynn forsiktig om du er uvant med slike øvelser.

Skigang i bratt bakke med godt bøyde knær er fantastisk, både rett frem, og sidehopp. Gå så langt ned og bratt at 10-15 på hvert ben føles tungt og gjenta 3-5 sett. Eller hva med å løpe i myra, det har vi MYE av her i Hemsedal! Grisegøy trening bokstavelig talt! Og god kortintervalltrening som jeg beskriver under om du gjør det som sprettende skigange (elghufs) Husk også noen øvelser på overkroppen som for eksempel hang ups og dips.

Mest av alt trener jeg knebøy på ustødig underlag fordi det er gøy og veldig effektivt til mitt behov. Ganske logisk da man sjelden har knebøyinger i vannrett stilling på ski, og trenger virkelig en godt utviklet støttemuskulatur. Jeg bruker mye bosuball og slyngetrening:  http://www.redcord.no . Mine favoritter ser du på bildene, og den absolutt kuleste er knebøy stående i slyngene med vekter i hendene. Husk å stabilisere mage, rygg og knær! Kettlebell har jeg brukt mye før, og her trengs det kanskje noe mere veiledning.  Men det er også veldig morsom trening!

Husk også å trene bakside lår. Bakside lår er en antagonist til forside lår. Blir den ene siden for sterk i forhold til den andre siden kan dette skape problemer i det lange løp. Aktive alpinister sørger for å trene opp baksiden i sommerhalvåret fordi vi vet at det blir skjevbelastning gjennom sesongen. Denne skjevbelastningen kan være med på å skape drag over knærne og dermed smerter, som jo mange kan oppleve ved alpinkjøring. God styrke på baksiden av låret skaper en bedre balanse og jevnere belastning i bena.

Coretrening

Mage/rygg er kroppens fundament. Dersom core/kjernemuskelaturen er svak, har du mindre kraft og kontroll. Tenk deg en gravemaskin der leddet mellom belte/styrhus slarker! Man løfter mindre og med lite kontroll. Her bruker jeg MYE slynge. I vinter ble jeg sløv på dette, resultat ble også en skade på en dårlig landing. Her har jeg MYE bra tips! Nysgjerrig? Kom og tren hos meg, jeg har en hengende i stua! Dette er et stort tema som jeg skal skrive mere om senere, men bildene illustrerer noe og mye ligger ute på nett!

Alpint krever mye anaerob utholdenhetstrening

Utholdenhet er selvsagt viktig. Hvor ofte har du som meg stått og pustet og pest nedi Gummiskogen? Gjerne de første pudderdagene! Unngå dette ved å skaffe deg en generelt bra utholdenhet, med langkjørtrening i “pratetempo” og langintervaller i 4-8 min. Men frikjøring er ofte en anaerob idrett. Det vil si at du trenger en organisme som er god på aktivitet med for lite tilgang av oksygen. Her er kortintervaller tingen. Gjerne 45 sek/15 sek i bolker av 5 min. Oppsummert er det supert å variere! Jeg har skrevet flere utfyllende artikler om utholdenhetstrening (se tabben øverst).

Kramper i fotsålen

Selv sliter jeg med kramper under bena når jeg får på meg stive alpinstøvler i starten av sesongen. Med 25 knokler i foten er det mange muskler som får seg en overbelastning den første delen av skisesongen! Dette gjelder også leggen, som skal samarbeide med lårmusklene og foten. Dette løser jeg noe med løping med  http://www.vibramfivefingers.it Moro å gjøre noe aldeles nytt! Og det fungerer for meg!

Begynn å forberede kroppen nå, tren på det du synes er gøy, da blir det også flere økter! Og du får det mere gøy den første delen av vinteren!

Har også masse andre treningsrelaterte artikler, trykk trening, og teorier og refleksjoner tab under tittelen av artikkelen

Hva med Alpint landslagets Ironamntest? Sjekk ut: http://www.skiforbundet.no/alpint/fagogutdanning/Documents/IronmanProtokoller_Ver4_300511.pdf

Om Artikkelforfatteren

Jobbet PT og leder i SATS/ELIXIA i 10 år, utdannet hos S.A.F.E. og tidl. foreragsholder hos AFPT og ELIXIA education. UTE magasinets trenings ekspert. Tidligere konkurranse alpinist, landeveissyklist, Triatlon og Multisport. Gjennomført 4 Ironman inkl 3 Norseman og mange flerdøgnskonkurranser  Driver i dag mest med » feel good » idretter.

Bor i Hemsedal og tar PT og fjell guiding på bestilling der! tomaslaksen@gmail.com, 40216005. Snakkes i bakken!

Takk til Thale Celine Strand ved SAFE , for alltid god hjelp! Det samme fra  Ingunn Blom Hagen. 

Legg igjen en kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

Fjellfilmfestivalen på Gjendesheim

Å dra til fjellet, bo i telt å se filmer og høre foredrag er et merkelig konsept. Det å rigge opp et sirkustelt å lage disko til langt på natt er muligens ennå rarere å gjøre. Men du verden så fantastisk herlig man har det under disse tre dagene! De aller fleste har en aktivitet på dagen enten der er padlekurs, rafting, topptur, vandring, klatring, jakt eller sykling . Det står ikke på tilbud om noe å gjøre men det er likevel noen som sitter igjen på Gjendesheim å koser seg med kaffe eller øl. Det viktigste er at man har det godt, og det ser vi på smilene fra de 900 deltagerne. Fint har man det uansett

Min oppgave var å guide syklister på stier jeg hadde funnet for en tid tilbake. Overraskende nok ble det en del avmeldinger tross nydelig værmelding. De kan angre synes jeg. Jeg har syklet mye sti og i forskjellige områder de siste årene, og her har jeg funnet en av mine favoritter, og det i Jotunheimen! Dette fikk jeg oppleve med 7 andre som er en perfekt størrelse på en gruppe selv om det hadde vært hyggelig å delt disse turene med flere.  Geir Egil var co guide. Stiene var mye tørrere enn sist, noe som også gjorde opplevelsen ennå bedre. Det var mye vind ved Gjendesheim på grunn av trakten Gjende vannet skaper. Noen km lenger sør eller nord var det stedvis vindstille, og solen sto på stort sett hele tiden fra fredagsettermiddag. Jeg hadde flyten, var i god form og med mange smil hadde jeg store dager med sykkel. Godt å få folk slitne, noen måtte nesten taues tilbake til Gjendesheim og flere brøt noen barrièrer. Klart slikt setter spor, må bare takke alle deltagerne for at dere ble med! I DNT sin regi så er nok ikke stisyklingtanken så stor ennå, det er nok noen av grunnen til at vi bare ble 7 deltagere. De fleste tenker vel heller ikke Jotunheimen som en stisykkeldestinasjon.

Som alltid når man har det gøy går det så alt for fort, det er faktisk ganske travelt, iallefall den som er på en 6 timers sykkeltur som vi gjorde. Sykler må spyles, klær tørkes, kropper må vaskes, mat på fylles på og så må vi ut å se på foredrag eller filmer. Programmet er veldig tett så det er alltid noe som fanger deg. Jeg setter pris på foredrag men også et par skifilmer fikk jeg med meg. Å sitte med likesinnede med en øl i hånda er bare deilig. Godstemningen fra turene tar du bare med deg inn i kvelden,  alle smiler, man gir og får klemmer og alle koser seg! Tenk om vi kunne ha vært slik med hverandre i byen!

Vakuumet er stort etter slike opplevelser, men heldigvis er det mye gøy i vente. Som Fjørå å sykle til neste helg. I mellomtiden blir det noen rolige dager hjemme i Levanger og Verdal med en dagstur til Åre bike park. Gi lyd om du henger med! Snakkes i bakken!

Her er blogg og kart fra stijakten: http://tommymultisport.com/2012/08/26/jotunheimenstisykkel-%E2%99%A5/

Foto av meg tatt av Roger Barakstein/Fjellfilm

Legg igjen en kommentar

Filed under Sti og utforsykling, tur

Avsluttningshelg i Hemsedal Bike Park

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

En ufattelig bra sykkelhelg er over men så alt for tidlig stenger Skistar heisen. Dette når Hemsedal er på sitt beste med godt vær, fine temperaturer for sykling, vakre farger og det ser ut som sykkelfolket våkner til høsten

Denne sesongen har det vært 8-10 personer i heisen som sykler lørdagene. Fat Tire festival og Aim Challenge var noen unntak som hadde gledelig mange syklister. På inisjativ fra meg lagde jeg en minifestival med billige heiskort, litt guiding, fotograf og afterbike. ca 40 syklister entret anlegget, en dag som var knusktørr, lettskyet og mye vind som ga seg noe etterhvert. Moro å ha så godt oppmøte selv om det ikke var en eneste «lokal» syklist i tillegg til meg.

5 syklister ble med ned Sollaus/hjelsetstien og som ventet så ga dette de aller største smilene. Denne stien er helt unik, jeg bare elsker den! Dog savnet vi Øyvind som hadde vært uheldig med løs grus på berg å ramlet utenfor starten av Psykoløypa. Vi trodde det var en skulder ut av ledd, og Øyvind kjørte selv til legevakten. Det viste seg å være en knust skulder men han er tilbake i Hemsedal nå etter vellykket operasjon. God bedring kompis!

Jeg hadde så inderlig håpet at heisen hadde vært oppe noe lengere, ikke minst til høstferien. Utfor er kansje en av de raskest voksende sportene, og jeg synes Hemsedal har meget fine løyper i dag, jeg råkoser meg her oppe! Dog potensialet er enormt mye større både med tanke på vår plassering, vakkert, Hemsedal har et navn og ubegrenset for utvikling av løypenett. Entusiasmen rundt dette fra Skistar og vi som bor her er dessverre ikke like stor, med noen herlige unntak. Hva skal til for å få tilbake entusiasmen og få utviklet sommerbruken i heisen? Jeg håper vi kan få samlet trådene og resursene og at vi åpner sommerheisen neste år med utvidet åpninsgtid, og et ennå sprekere løypenett

Likevel sykkelsesongen er ikke ferdig, vi har mange stiturer forran oss, jeg skal til Fjellfilmfestivalen og Jotunheimen å guide til helgen, det blir en tur til Fjørå helga etter og ikke minst Hafjell som kommende helg har World cup som jeg går glipp av. De holder oppe til ski overtar for sykkel! Glad for at vi har dere!

1 kommentar

Filed under Sti og utforsykling