AIM Challenge og forberedelser siste dagene

Rolig uke?

Regner med du har trent rolig siste uken og tatt den gode praten dere i mellom. Spennende , ikke sant?

Tren fortsatt men veldig lett, idag kan du gjerne ta noen stigningsløp/ korte økende spurter uten å få høy puls. Det vil sin 20 minutter rolig jogg/sykling for 20 meter løp med økende fart, gjenta dette 10 ganger, jogg rlig i mellom. Husk at du ikke skal få for høy puls. Fredag kan det være godt med en rolig jogg og lette tøyninger

Skikkelige kose økter er dette, og du nærmest kjenner overskuddet i bena!

Mat inntak

Maten siste dagene skal være tilnærmet normal. Sundt normalt kosthold med grovt, grønt og nok. Du kan tilate deg å spise noe mere men ikke overdriv. Dette gjelder også kvelden før, ikke overdriv inntaket. da kan det hende du gjør noe magen ikke var forberedt på.

Frokosten inntar du 2-3 timer før. Spis noe mere nn normal mengde. men overdriver du dette så starter du ofte med en «tung» mage. Selv bruker jeg lite med raske karbohydrater timene før, dette for å stabilisere blodsukkeret og insulin ut sondring. Men jeg tar gjerne en halv brødskive 1/2 timen før, gjerne med litt laksepålegg. Drikk vann! Og nok, urinen bør være strågul. Det blir nok ikke en veldig varm dag

Inntak underveis har du som skrevet før spist under trening. Ved start så tar jeg ofte en sjokolade, da vil du trenge mere blodsukker nå som du er aktiv. På sykkelen har jeg sports drikke, Men i drikke sekken er det vann. Husk du kan fylle på vann i våre fjellbekker underveis, det sparer vekt! Jeg har også 2-3 gel lett tilgjengelig for å ha mot siste 1/2 del, dette er supert å ta da du får MYE energi på kort tid. Smaker crap etter å ha drukket og spist «sukker» hele dagen. Men jeg skyller raskt ned med vann.

oppvarming er viktig

Om planen er høy fart fra start er oppvarming meget viktig. Start oppvarmingen ca 40 minutter før start, så har du god tid til å få kroppen i gang, og samtidig tid til å roe ned og konsentrere deg om oppgaven du skal utføre. Gå og småjogg i 5 minutter, øk farten i 20 minutter uten å bli sliten. Kjør 30 sekunders drag i konkurransetempo med rolig gange i mellom, gjenta dette 4-8 ganger. Det er viktig å få riktig fart i beina, så selv om dette kan føles tungt, er det verdt det når startskuddet går. Når det er ca 10 minutter igjen til start skal du roe deg ned, tenke gjennom jobben som venter mens du går litt rundt, rister løs, tøyer litt og tar siste lille påfyll av energimat og drikke. Disponering av løpet

Løpet

Disponering av løp har jeg skrevet om men du har 6 timer på deg, ikke brenn kruttet for å rekke første tekniske post, om du da ikke er veldig rask. Legg heller en runde der du tar de tekniske postene sånn litt uti konkurransen. Kø blir det, det er noe av multisport konkurransen så dette er en del av taktikken. Har selv ventet to timer mitt på natten i kø, og i VM kan det være ennå verre. Legg opp taktikken deretter!

Kos dere , tenk positivt, hjelp makkeren, smil til med konkurrerende underveis, vink til turgåere dere møter og ta hensyn til innmark og privat! Det gjør dagen mer positiv for alle!

Om meg. Jeg som Artikkelforfatter har 12 år i treningsbransjen, som PT, instruktør og leder. Tidl. lærer ved http://www.afpt.no/ og ELIXIA education. Fullført 3 Norseman og en Ironman og har flere seirer innen multisport Blandt annet AIM Challenge og Tieto Enator Adventure på 49 timer. Skrevet på forespørsel av AIM Challenge.

Les også trening siste uken

Trening for en multisporter 

Tommy

Advertisements

1 kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

One response to “AIM Challenge og forberedelser siste dagene

  1. Tilbaketråkk: Siste uken Infor Norseman triatlon | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s