Jotunheimen+stisykkel = ♥.

Det er tre uker til den originale Fjellfilmfestivalen, nytt av året er at den er flyttet til Gjendesheim. Jeg synes det er et meget godt valg, selv om jeg elsker Turtagrø! (Turtagrø har laget sin egen Fjellfilmfestival helga før) Gjendesheim har flere muligheter for varierte aktiviteter som padling, elvepadling, klatring, korte og lange fjellturer, breturer, fisking, bading og Stiturer. Sistnevnte var mitt forslag og sist uke var jeg oppe for å teste stiene, var de bra nok til å fronte dette for guidete turer?

Spenningen var stor, jeg hadde forespurt rundt meg om stier men ingen hadde prøvd ut dette område av de jeg kjente. Erfaringen fra Eidsbugarden som ligger 30 km lenger vest, og Tutagrø helt i vest er at det er mye stein, så mye stein at kun toppturer er aktuelt der. Kvelden før fikk jeg inn noen tips via facebook og optimismen ble noe større

Etter to timer fra Hemsedal ankom jeg Gjendesheim, der tok bestyrer Marius meg godt i mot og viste meg sine teorier, nå måtte jeg ut. Geir Egil skulle også komme men SAS hadde rota det til så sykkelen kom ikke før et døgn senere. Men han hadde håp om å komme opp til 19 tia. Første tur var opp til Sikkilsdalen, fint steinete sti opp som kunne sykles ca 70%. Vel på kanten til skaret snudde jeg og trillet sykkel opp Sikkilsdalshøe, bratt og fint men deler av stien kreves en del gøts. Fant også en meget utydelig gresssti/dyretråkk som definitivt ikke er sykla før. Dette ble en griskul singeltrack, om man da finner sporet. Denne gikk jeg opp et par ganger til for å gjøre stien mere synlig. Bruker vel 2-3 timer på turen alt etter hvor høyt opp mot høen man drar.

På kvelden kom Geir Egil og vi gambla litt med lyset. Vi hadde to timer til det ble mørkt og turen kunne godt ta lenger tid. Turen inn Heimdalen var meget fin, noen ganger av sykkelen men ikke noe problem. Opp fra Sandbakken må det trilles men vel på toppen går det slakt og fort nedover. På kanten så ble det en av mine kuleste nedoverturer, sollyset skinte akkurat over fjellet og ned vekslet det mellom steinete og singeltrack. Flyten var i kroppen og det var bare å gønne på. Fy så deilig. Fra flya er det flere muligheter ned mot nordsiden, det skal jeg sjekke ut mere senere.

Vi hadde vært smarte nok til å sette på badstuen, og to fornøyde gutter koste seg med kald øl, før det ble tidlig seng. I morgen skal selve kremturen finnes.

Etter en alt for stor frokost startet vi opp mot Vetlfjelle. Vi håpet at nordsiden opp var fin, vi kom opp ca på 1450 moh før det ble for mye stein. Selve stien var litt for steinete til at den blir gøy. Teorien videre var ned Russvann og riktig, denne stien var drtitkul med flyt, singeltrack og moro stein. Med nok fart så blir denne dritkul over steinpartiene. Ned mot hovedveien går nok verdens dårligste traktorvei, også denne var meget gøy med fart, bekker, stein og svinger! Så blir det ca 6-7 km flatt på asfalten, men det gikk lett på 20 min før vi dro opp langs Bessa. Også dette sykt bra, singeltrack! Hjem tok vi «snarveien» til Gjendesheim på nok en nydelig sti. Dette blir en fantastiske runde som vi brukte 5 1/2 på med litt bom. Men så ble vi også nokså slitne etter 1000 hm og en del bæring i starten.

Dette ble en fantastisk dag i solen, og at mange av hyppotesene stemte var bare stor lykke. Gleder meg til å guide fjellsyklister her, og se alle de glade ansiktene etter tur ned til Russvann og ned Bessa! Gleder meg stort til festivalen! Jeg ble imponert over området, og det MYE mere som vi ikke fikk sjekka. Så blir flere turer hit, kanskje før festivalen også…

Takk til Marius på Gjendesheim som ga oss et nydelig opphold. Vakkert sted ved Gjende, og foten av Besseggen.  Fantastisk frokostbuffe og verdens beste tørkerom. Slikt er faktisk meget viktig!

Gps track på trailguide.no 

Mere om fjellfilm her: http://www.fjellfilm.no/

Bilder oppdatert med fjellfilm 2013

Foto Martin H Nilsen

Foto Martin H Nilsen

20130912_154343 20130912_161257 20130914_123117

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Foto: Fjellfilm.no

Bessvann På vei ned mot Bessvatnet, Russfjellet i hvitt Toppen av Bessa Ved Bruraskaret fredag Bessheim der nede Ta inn hele skjermen 26.08.2012 211940.bmp Ta inn hele skjermen 26.08.2012 211756.bmp 1185922_10151735249404737_1471797122_n

 

1 kommentar

Filed under Stitur tips

One response to “Jotunheimen+stisykkel = ♥.

  1. Tilbaketråkk: Fjellfilmfestivalen på Gjendesheim | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

