En uke til AIM Challenge i Hemsedal. Her er tips som kan hjelpe dere!

Jeg som Artikkelforfatter har 12 år i treningsbransjen, som PT, instruktør og leder. Tidl. lærer ved http://www.afpt.no/ og ELIXIA education. Fullført 3 Norseman og en Ironman og har flere seirer innen multisport Blandt annet AIM Challenge og Tieto Enator Adventure på 39 timer. Skrevet på forespørsel av AIM Challenge. Jobber i dag skribent, trener, ski/sykkel guide og instruktør med base i Hemsedal 

Dette har skaffet meg en del erfaringer, og erfaringer er nettop det som skiller en god og en mindre god multisporter. En god multisporter utnyttet laget fult ut. Lagsamarbeidet er viktigere i multisport enn i f.eks fotball! Multisport handler også om gode planer, still best mulig forberedt i forhold til den tiden du har disponibelt, da blir det faktisk mere morsomt! Her deler jeg noen av mine beste tips. Bare spør i kommentarfeltet under om du lurer på noe!

Multisport/adventure race

Den klassiske multisport konkurranseformen (VM grenen) er 4 på et lag og minst en av de er jente. Man skal igjennom en bane fra a til å med fastsatte øvelser. Banen  kan være fra 500-800 km. AIM challenge  var den konkuransen som inførte den såkalte Gafling i større sammenheng, altså det å ta postene vilkårlig. Det fine med denne konkuranseformen er også at den er tidsbestemt i dette tilfellet 6 timer. Man kan dermed ha den farten man er komfortabel med, og ta de postene man trives best med. I dag er denne konkurranseformen som er vanligst i Norge innen multisport,og AIM Challenge er størst

Det er nå en uke til startskuddet går.

Det vil si at all treningsarbeidet er gjort. Fra nå av får du ikke gjort noe annet enn å være sikker på at du stiller med fylte lagere og overskudd. Har du ikke fått trent nok, så er det dummeste man gjør å trene hardt siste uken, da stiller man med en sliten kropp og tunge bena og gjør konkuransen bare slitsom fra start til mål. Still heller med den formen du har men uthvilt og glad!

Lagsamarbeid.

Det du derimot kan trene på nå er lagsamarbeidet! Hvordan snakker og hjelper dere hverandre underveis? Hvilke teknikker og utstyr kan hjelpe dere til å holde farten oppe? Hva er svakhetene og styrkene?

Tenk igjennom hva som motiverer deg? Hva som ikke motiverer deg ? Hva skjer når du blir sliten? hva kan hjelpe deg opp igjen? For min del hjelper skryt på noe konkret jeg gjør, for eksempel at jeg orienterer godt. Noen andre igjen liker ikke skryt. Når jeg blir sliten blir jeg stille, da må jeg ha en konkret arbeidsoppgave, for eksempel  å løpe opp siste 50 høydemeterne, for så å få ny oppgave. Ta denne praten sammen, for sliten blir dere og kansje til forskjellig tid. Og vær også så ærlige med hverandre å si unnskyld med en gang om man f.eks blir sint eller sier noe dumt. Støtt hverandre, har du gitt din makker  orienteringssansvar, så godtta feil. Og det er lov å forandre taktikk underveis.

Tenk også igjennom hvordan er din løpskurve. Er du en slow starter, ja la da så din makker jobbe mest i starten så tar du komandoen mot slutten. det er dumt om du blir stiv etter 10 minutter! er du sterk på sykkel? Løping? tekniske momenter? Kartlesning? Ta en runde på slikt!

Hjelpemidler og utstyr!

Alle vil gjøre det best mulig, enten bedre enn i fjor, slå naboen eller topp 10. Utnytt hverandres motor. Det hjelper hverken farten til laget eller humøret til dere begge at du lett til bens alltid er 10 meter forran. Strikk er mye brukt. Bruk vanlig «Norrøna gamasjestrikk» på 70-80 cm med karabiner i hver ende. Dette brukes under løpingen. det handler ikke om å dra, men avlaste og utligne farten dere to imellom. Og er man sliten, så er det godt med hjelp. Er man sterkest å kan hjelpe, kan det gi ennå mere krefter. Man blir sterk av å være sterk!

På sykkel bruker vi samme trikset men for å slippe strikk i hjulet bruker vi en hundebånd trommel, kutter så det er ca 2 meter igjen og har 10-15 cm med strikk ytterst. På styret skrur du fast en 5 kroner ytterst på styrefremspringet. Da kan du selv lett ta strikken, ta av lett og faller automatisk av om du skulle falle, det funker som fy i bakker og kuppert terreng uten for mye fart. I høy fart er det drafting/ligge på hjulet til makkeren man bruker ! Annet man gjør er selvsagt å skyve i ryggen, bære hverandres sekker osv. Kommer mere tilbake til slikt i et senere kapittel

Drikkeblære er et must spør du meg, det gjør at du drikker mere og oftere. jeg har den på meg under hele konkurransen både på løp og sykkel. Kjøp gjerne løst som passer i den sekken du har. da kan du flytte rund på den i flere sekker senere.

Kartstativ på sykkelen er også gull å ha, dessverre litt dyrt om man da ikke vet at man skal bruke det ofte.

Sti eller hardtail sykkel?

Jeg ser flere har googlet dette å havnet på min blogg, og flere har spurt. Slik konkurransene har vært til nå, har jeg villet valgt en lett hardtail (min birkensykkel) Dette kan dog forandre seg dette året, hva vet jeg! Vi har dog masse herlige stier på fjellet, kanskje du ønsker kun en lekedag på stisykkelen?

Sjekk også sykkel, sko oli!

Det kan være for sent å få ny del til sykkelen kvelden før, kanskje noe må limes? Test ut nye klær og sko du har kjøpt. Personlig så elsker jeg Pearl Izumi sine «multisportsko»  alla x-alp. De kan du lett løpe med da de er myke i gummien, samt «leddet» i tå og hæl men stiv i mittsålen! Jeg synes de også er fantastiske sko til stisyklingen min! Bruk også en triatlon sykkelbukse, den har tynnere padding og trengs ikke å ta av ved badeposter! Vanlig sykkelshorts har en tendens til å bli som en alt for tung babybleie, med påfølgende gnagsår. Men som skrevet, test sko og buksen på flere turer først!

Trening siste uka (man-lørdag)

Tren ca halvparten av tiden, og kanskje kun en halvhard intervall tirs/onsdag. Kun for å holde farten i bena oppe. Du skal ikke bli sliten. Nå har dere mulighet til å trene sammen på nettopp det å dra. Dra hverandre med strikk 6 min, skift å dra straks videre. Men bli heller ikke for passiv, vær i aktivitet fortsatt, og spis normalt og godt! 2-3 rolige løp og sykkeløkter i tillegg. Personlig føler jeg at bena blir «sprekere» med 4-5 spurter/stigningsløp under en rolig 1/2 time på bena dagen før.

Terreng!

Hemsedal er fjellterreng og de fleste velger å dra i noe terreng, selv om man kun kan være ned i dalen. Tren i dette terrenget også siste uken. Og har du ikke trent i terreng er det ypperlig mulighet nå. Men husk ta det med ro!

Mat og drikke

Ta et valg nå hva du skal spise under konkurransen å bruk dette under trening siste uka. Man må aldri starte en konkurranse med mat man ikke har trent på før. da kan man få mageproblemer, sure oppstøt oli.

Torsdag 30 kommer jeg med ny blogg på tips kvelden før, konkurransedagen!

Hva er Aim Challenge! http://aimchallenge.com/

1 kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

One response to “En uke til AIM Challenge i Hemsedal. Her er tips som kan hjelpe dere!

  1. Tilbaketråkk: AIM Challenge og forberedelser siste dagene | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

