Den hvite døden del 2

Ble inspirert av en facebook diskusjon av noen av de fremste på snøskred. Det etter at det i den siste tiden har vært 3 skred som inkluderer mennesker i Troms. Forrige sesong døde 9 i skred i Norge, det er dobbelt så mye som snittet. denne vinteren starter litt som forrige sesong ble i enkelte omeråder. En meget kald langvarig kuldeperiode som kan skape vedvarende ustabile lag uansett hva som vil skje utover i sesongen

I dag går «alle» på topptur på ski, ialefall den aktive delen av befolkningen.  Lettere utstyr,billigere sikkerhetsutstyr og mye kult stoff via media som friflyt,ute og avisene. Ønske om å utforske naturen og sine grenser får oss ut i bratt og urørt terreng. Dagens toppturentusiaster har stive sko, og brede ski. men desverre øker ikke kompetanse om aktivitet i bratt hvitt lende like mye

Selv har jeg vært i stort sett alle fjellomeråder i Norge som Tromsø, Lyngen,Lofoten,Jotunheimen, Sunnmøre, Romsdalen, Sogndal, Rosendal, Hemsedal m.m. Vært på toppturer i Alpene, japan og Canada. Dette gir meg selvsagt erfaringer. Jeg har vært på en del kurs, gått med mange som vet mye og ikke minst gått med guider og tindeveiledere. Det å lære av de, i terrenget gir meg stor forståelse. Men likevel jeg synes jeg vet alt for lite, i ny og ne blir jeg usikker. Og blir jeg usikker så snur jeg, men vet også at jeg burde ha snudd. Dette er er fryktelig vanskelig og stort tema

Diskusjonen gikk på søker, søkestang og spade erfaringen. I min verden er det basic. Dette SKAL du kunne, da kan du i det minste redde meg. Men det må øves på! Men du må også gjøre mere tunglærte ting som å lese, gå på kurs og teste. Kunskapen om terreng, snø, vind og temperatur, kort sagt hvordan unngå skred! dette blir man aldri utlært på men selvsagt bedre å bedre.

Men tilbake til nødutstyr har den ulempen at dette blir kult å eie, det sier at du «leker med døden» mange har dette uten å vite hvordan det faktisk skal brukes. Nå som «alle» går topptur eller kjører offpiste, synker den gjenomsnittelige kunskapen desverre. Skredkursene er ikke akkurat de som blir fortest fulle på highcamp f.eks. En guide vi hadde i Canada tok trygge valg for oss. Det etter en times trening med utstyr. Skred gikk i uoversitlig terreng,og her fant jeg fort ut hvor vitkige at rutinen sitter,det var fult kaos i gruppa for dette kunne ikke alle godt nok! Det gikk heldigvis bra men kun flaks. Mange mistet hodet, eller ikke husket hva man skulle gjøre. Dette MÅ sitte! Og det er enkelt og morsomt å øve på

Siterer Espen Nordahl, guide i Troms i en mansalder og skribent av boken: Toppturer i Troms: Ja her ligger utfordringa; i alt det som ikke er så enkelt og så morsomt. Men skal vi unngå at folk blir tatt av skred må vi inn i den materien og utforske mennesinnet i alle sine fasetter. Den harde og brutale virkelighet! Snøskred handler egentlig ikke som snø, men om mennesker!

Siterer også Arild Eidset som har mye gode tanker og ikke minst, og fantastisk godt forhold til turbegrepet: Det er bare tre ting å si: Risikovurdering før, risikovurderinger underveis, risikoevaluering i etterkant. Pluss den viktigste tingen: Å lage god stemning!!!! God vinter til alle som måtte sveipe innom denne 🙂

Kjør diskusjon

Bilder fra et nærgående skred

Toppturer i troms

Den lille skredboka

1 kommentar

Filed under tur, Uncategorized, Utstyrs tips

One response to “Den hvite døden del 2

  1. Tilbaketråkk: Dagen derpå! Det er stor skredfare! | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

