4×4,8×8 eller langt og rolig?

Ja takk begge deler!

Det er dessverre ikke noen snarveier for å bli en mester. Men få av oss har da slike ambisjoner!

For å bli en mester må man ha trent mye. Man må ha belastet sin kropp for utall av treningstimer  for hver dag skape en progressjon. Olaf Tufte har skapt utrykket. Tren 10.000 timer og du blir best. Tufte har mye rett der.

Men få av oss har tid til dette, i tilegg er det kansje ikke mester vi ønsker å bli? Du kan uten tvil bli i rask god form på bare intervaller, men progresjonen/forbedringen vil etterhvert slakke av. For å biledligjøre dette noe kan jeg sammenligne en kase. En mann på 40 som aldri har trent bestemte seg for å sykle birken. Første sesongen med mye intervaller syklet han på 4.30 et meget bra resultat for en debutant. Treningen tok litt av og året etter med samme opplegg syklet han 3.45, for så å klare 3.40 3.året. Min påstand er at han må sykle mye langkjør i mange timer for å få en ny stor progresjon. dette er uanset en syklist som aldri kan klare å havne på pallen tross mye trening. Han vil aldri klare å nærme seg 10.000 timers teorien

Tror du Hushovd kan klare å vinne VM med 4×4 minutters intervaller? Altså en 30 minutters økt?  Uten tvil ikke! Jo bedre trent jo lengere økter for å skape en superoverkompansjasjon (formforbedring) Vi har likevel mange eksempler på utøvere som har trent mye langt og rolig i mange år, for så bassere seg på intervaller. Og med dette opplegget likevel bli mester. Lars Petter Stormo, Vinneren av Norseman, verdens tøffeste Ironman i 2008 trente ikke en økt over 3 timer den sesongen, for så vinne på 11 timer. Stormo har derimodt mange treningstimer i sekken etter mange år på sykkelsetet!

«utrykket» 4×4 sprette seg som ild i tørt gress etter at NTNU forskerne Hoff og Helgerud hadde testet intervaller på hjertepasienter med ekstremt gode resultater/utholdenhetsforbedringer. Dette var personer i meget dårlig forfatning. Mange av oss fikk meds eg dette og fikk ikke helt med oss hvilken gruppe testpersonene var.  Det som er meget bra med dette er at selv hjertepassienter kan kjøre intervaller. Det vil si at selv de aller dårligste trente av oss bør prioritere intervalltrening!

Oppsummert. Man får en raskere  formforbedring jo mindre man har trent . Jo bedre trent jo lengre intervalløkter, og for å bli mester,så må man trene MYE langkjørtrening (langt og rolig) For idretter som stiller krav til hurtighet over kortere distanser så vil teoriene være noe forandrett fra denne,noe jeg ikke tar opp nå.

P8200432 2

Alpe d’Huez under timen, et oppnåelig mål for mange med god terskeltrening.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s