Monthly Archives: april 2009

Trening, tenk kvalitet. Vær bevist på det du gjør!!

Konkuranser er ofte den beste treningen. Man er utvilt til start, konsentrert, best mulig forberdet og man tar ut det man har.

Trening er jo egentlig ganske enkelt. Tren på det du skal bli god i. Skal du blir god til å løpe, så løp mye. Sykle mye om du skal bli god å sykle, tren på lange løp om du skal bli god i lange løp og så videre. Men det er mange myter å feller å gå i likevel. Jo man kan trene hver eneste dag men man kan ikke trene hardt hver ensete dag!!

Veldig mange jeg møter har ingen variasjon i treningen sin, dette gir mindre treningsglede og fremgang,. Kanskje ikke fremgang i det hele tatt. Bestemt deg for at du skal ha maksimal effekt på noen økter , dette betyr også at du skal være uthvilt/restituer etter forrige trening. Ha kvalitetsøkter 1-2 ganger i uka, utnytt motiverende gruppetimer, treninger med vennene eller dager der du er ekstra motivert. Tenk mer kvalitet enn å regne timer, mil eller økter. Det er sjelden de med flest harde økter som får best fremgang, da hadde seiersoppskriften vært enkel

Vedlikeholde sier du?

Jo jeg hører det en del, men går jeg bak så er det ingen som er fornøyd med å trene i 6 måneder uten å verken ha blitt sterkere, bedre utholdenhet eller overskudd. Dette gjelder uansett om man er 20, 40 eller 60 år.

Vi har uansett alle litt forskjellig motivasjon for å trene. Noen trener for å bli best, andre fordi det er sosialt, andre kun fordi aktiviteten i seg selv er gøy. Noen liker det å trene på gruppetimer, andre bare det å være ute å trene . Du kanskje liker de harde øktene på xyclingtimen eller vil helst ha lange økter i marka? Noen liker å planlegge for andre ikke i det hele tatt. Jeg mener at alt kan kombineres. Mitt utgangspunkt er at man bør gjøre det beste ut av situasjonen med små enkle men beviste grep. Man kan lage ukesplan eller tenke at man skal ha to harde, og en rolig økt til uka. Sett av dager og økter som er hellige. Tren gjerne hardt to dager på rad men ikke gjør det til en vane

Restitusjon

Kroppen er kun motagelig for en viss mengde trening og intensitet. Har man i tilegg en stressende jobb/hverdag eller mye fysisk belastning tåler kroppen tilsvarende mindre trening. Man må planlegge å variere dagene med rolige, middels og harde økte for å trene forskjellige egenskaper, la kroppen få tid til å bygge seg/restituere samt kroppens behov for variasjon for å få fremgang. Man må med andre ord skjønne forskjellen på en rolig, middels og hard trening og dette gjøres enkelt med pulsklokker og kjennskap til sin puls. Dette kan dessverre ikke regnes ut, men må testes og erfares. Men de som kan styre intensiteten sin får oftest mest ut av treningen. Man bør alltid ha en idee på hva som skal trenes denne dagen og sette navn på økta. Nesten like viktig er den psykiske variasjonen, den holder deg motivert lengre.

Tren kvalitet, det er så enkelt

Alt for mange havner kun i mittsiktet. Alle xyclingtimene eller sykkelturene ute ender akkurat på samme måten, de blir så harde som man klarer. Dette gjør ofte at man aldri er 100% resituert/bygd opp og er aldri klar for å få en 100% effektiv treningsøkt. Man får heller ingen nye stimuli/sjokk/variasjon. Organismen bygger seg alltid best opp med en belastning som er litt bedre enn forrige belastning, dette er progresjon. Gi kroppen nye sjokk, og variasjon. Dette gjør at organismen forbereder seg på neste sjokk med å bli litt sterkere eller mer utholdende siden forrige økt. Denne forberedelsen vedvarer i 3-4 dager så det er derfor viktig med stadige nye treningsøkter. Fast trening over lange tid gir også alltid best resultat, kontra ”skippertak” trening

Har du planlagt rolig trening, ekskluderer absolutt ikke at man plutselig ender opp med supertung økt, på en perfekt dag i skiløypa. Kompisen utfordrer deg i det stille og dere ender med å spurte opp hver bakke. Det hender man drar max på en B2B gruppetime, eller digger den nye musikken til instruktøren å flyter avgårde. Utnytt økter alt bare fungerer man må bare justere uka deretter så ikke alle ukas økter ender opp på denne måten. Slike økter skal man virkelig ta vare på!!. Man må bare være bevist på hva man har gjort å skal gjøre videre.

Hvor mange timer og hvor hardt?

Dette er utrolig individuelt. Trenere man 3-4 øker i uka, er to harde og to rolige greit, er man så aktiv mosjonist så blir % med rolige økter høyere, er man konkurranse utøver bør man ligge 70-80% med rolig trening. Jo flere år man har trent jo større treningsmengder tåles. For en kondisjonsutøver i verdensklasse som sykkel ligger man gjøre rundt 1500. De er profesjonelle og har svært få tileggsbelastninger som stress og jobb. Erfaringsmessig bør de beste mosjonistene ligge rundt 800 timer og noe som også er praktisk mulig.

Vær smart.

Varier mest mulig mellom hardhet og lengden på øktene. For mosjonisten som ikke har konkurranse som mål, varier også på bevegelsesmåter. Utnytt dager du er ekstra motivert med å ha en tøff økt. Tren også rolige økter for å få tilbake overskuddet og samtidig trene på andre egenskaper. Unngå alt for mange lapskausøkter, der du kun trener i mittskiktet. Gi kroppen nye sjokk med variasjon i forhold til hardhet på øktene og gjerne to harde på rad i ny og ned så lenge du får 3-4 dager med rolige økter etter det.

Utnytt gode dager med gode venner og vær gjerne impulsiv. Utfordre hverandre og inviter andre inn i de gode øktene Bruk de gruppetimene som du virkelig klarer å ta deg helt ut, få av oss har egenskapen til å pushe max alene. Disse timene er gull for deg. Vær lojal med deg selv. Bruk været og perfekte forhold til ekstra gode økter, kom deg ut når muligheten er der.

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og diskusjoner. Kjør på

Denne artikkelen er også publisert på: http://blogg.langkjoring.no/

Legg igjen en kommentar

Filed under Teorier og refleksjoner

Nydelig dag i Lillomarka

Fin skøyte (sesongpremiere) og sykkeltur, og rett i matlagingen, ved Trollvann. Tonsenhagen er fantastisk

Legg igjen en kommentar

Filed under Ukategorisert

Marka er herved sommeråpnet

Det har den vel vært en uke, men med vårværet er det bare nytelse å dra dit. Noe snø på Østsiden av Maridalsvannet men opp til Bjørnhold og Kikut helt perfekt. Vei som ikke vinterbrøytes er fortsatt full av snø, ser vel for meg skitur 17 mai i nedre del av marka i år. Prøvde oss ned til Sognsvann men ble fort stopp gitt

Hærlig å se hvor mange som er ute nå, er som om Oslo våkner. Møtte vel sikkert 30 syklister i marka og kansje det dobbelte på vår korte tur på Maridalsveien. Vært litt småforlkjølet så årets sesongstart i Multisport får vente på seg: http://www.multitude.no men kan hende jeg prøver meg på Triatlonstart (som duatlon) i morgen på Bogstad: http://www.oslofjordtri.com/bogstad-treningstriatloncup-2009.4578787-10284.html

Legg igjen en kommentar

Filed under Ukategorisert

Nordmarka rund,så godt som en sommerdag!!

Nordmarka rundt er en tur gjennom 4 fylker. Dette er en classic første lange vårtur for meg, som tas på årets første varme vårdag. Å ta denne 18 april må være rekordtidlig. Startet litt sent fra Tonsenhagen og litt dårlig komunikasjon gjorde at vi måtte sykle Gjelleråsen et par ganger for å lete . Så brukte timen til Hakadal,rekordsent. I tilegg valgte vi å dele oss å jeg måtte fange vind i 153km , en fin jobb engentlig på en slik dag.

Vi velger alltid Hakadal, Roa, Åsa og Sollihøgda, mottsatt vei av sykkel rittet.  Sol i ansiktet, ofte medvind og god fart til flate Hakadal på slike dager, i et relativt kjedelig terreng. Så kommer bakkene på rekke å rad, korte og fine og god utsikt. Mye flott natur og man sykler både i vinter og sommer. Bakkene ned til Fredheim er alltid morsomme, det går fort!  Så reiser vi opp i et idylisk landskap igjen, før vi svinger til Åsa. Der vil jeg ha hus,rett ved Steinsfjorden. Nydelig rett å slett. Gamleveien til Sollihøgda paralelt med Tyrifjorden, er som alpelandskap. Ned i Skui tro man at man er hjemme men det er man da altså ikke. Jeg liker best turen gjennom Sandvika til Sjølyst, flatt og fint og man ser endelig folk og Oslofjorden igjen

Nydelig dag i sol, varmt godt vær, fin vind, ingen gnagsår som man ofte får på første langturene. Ingen vondter og kunne godt hatt 6 timer til. Fantastisk bra og tilfredsstillende dag!

Dette er en tur jeg deffinitivt anbefaller, det å se marka fra alle kanter. Bli overasket over at man stiger 1800 høydemetere på turen, men det er mye bølgende landskap.

Klikk på bildene for større versjon

Lyst å delta på rittet, se her: http://www.sportsklubbenrye.no/subpg.php?aid=2887&h=sjef&g=sjef&k=nordmarka_rundt-info

 

Harestu vannet var vinterlig                                 Høydene før Klekken, med Blefjell i hvit i bagrunnen

Gamleveien opp Sollihøgda med tyrifjorden der nede

Legg igjen en kommentar

Filed under tur

Påske i Sunnmørsalpene

Været er alltid et tema før en slik tur, meldingene var dårlige men her slo alt positivt ut. 3 dager med strålende sol, en lettskyet og en dårlig dag. Snøen var påskeslush eller hardt. For min del er påsken tiden for toppturer,der oppturen blir viktigere enn nedturen. Sesongen har vært fylt av pudder,nå var jeg klar for stegjern og øks turer med ski ned på betong. Likevel fikk vi minst to turer med fantastisk god snø!!

Startet turen med Slogen, i verdens beste vær,her ble alt av bukser og jakker kastet av og kun i trusa og bar overkropp.Det var helt vanvittig varmt opp langedalen!! Slogen er rå, ca 40 greders helning siste henget,utsikt over hele verden, og rett i fjorden. Snøen på toppen var ok men ned motsatt side ned mot Øye var magisk. Hans petter kjørte bilen tilbake til oss, på grunn av sjelden fergeavgang ble det en ekstra lang dag men middag var ferdig til oss kl 21,og boblebad ute etter det ble dette den beste dagen, tror jeg-  (klikk på bildene for større utgave)

Slogen forran oss, i sommertemperatur              Henget opp til toppen

 

Gry på vei ned mot øye                      

Middagstind ble det dagen etter, litt pasiv og sliten gjeng så sen avgang. måtte snu før toppen på grunn av storm i kastene.Men fin luftetur ble det.

 Grøtdalstind her jeg vært på før men da i tåke, også dette en fantastisk topp med behov for stegjern og øks. dog i dag trengtes bare øks da forholdene var ganske gode. også i dag supert vær med et lite slør, men slutten og begynelsen av dagen i strålende sol. Lia ned er den beste i sunmøre, stor bratt fjellside som det bare er å gønne på!!

Grøtdalstind                                       Jeg ned fra toppen

Siste dagen var den kuleste. Vassdalstind er bratt,sånn er det bare. Her er første lia vanskelig å gå opp, bløt dyp snø og 45 graders helning er utfordrende. Også spessielt å kjøre ned på da kontrolerte slushskred virker som lavastrømmer. kult å se. Været var fantastisk igjen, og siste helning er såpass bratt at her ble det aldri mykt. Helningen helt øverst er 50 grader men jevnt 45, og 40 mot bunnen. Dette er rockenroll på hardt føre og godt med øks,eller helt nødvendig for å si det sånn. For meg er dette trygt men at noen psyker er helt forståelig, her skal man ikke falle for da tar det et par hundre høydemetere før man stopper. Dog raser man ikke utenfor stup, så slikt sett en veldig trygg topp, foruten skredfaren. Den var meget lav i dag. Selve vallasætra der vi startet, er i seg selv verdt en biltur,fantastisk flott!!

Hans Petter og Synne siste meterene til toppen.    Siste stigning fra bukkedalenGry

Vassdalstind sett fra Bondalen                            på vei ned fra Toppen

                                                 

To siste bilder tatt av Bård Smestad: http://baard.multiadventures.net/

Disse turene er fantastisk, nydelige turer, gode venner, fantastisk mat , god hytte og boblebad. Vi er rundt 10 stykker, noe som gjør dette til en skikkelig sosial greie for pris av 250-300 pr døgn alt inkludert. Fantastisk oplegg med andre ord, vi har råkost oss å fått forhold som fortjent. Nå er jeg i røldal og har hviledag på hytta.Ute har været alle forhold med sol,regn, varmt og kaldt. Påskelabyrinten er hørt , nydelig frokost, og sen skitur på langrennski. Påsken er min beste tid,tror jeg da

1 kommentar

Filed under Ukategorisert