Race rapport fra Norseman extreme trialtlon

Tilbake i sofaene hjemme, skotter på OL på TV og spiser snop med god samvittighet. Mange inntrykk skal fordøyes og uviktige tanker sorteres fra 3,8 km svømming,180 km sykkel, 42 km løping og ca 5000 høydemetere

 

Nok en Norseman er over men dessverre ikke den deilige følelsen fra 07, da ble det 50. plass og absolutt alt fungerte. Klarte i år akkurat å snike meg inn på riktig side av lista på 99. plass av ca 170 fra hele verden, mest Nordmenn og mange venner. Brukt litt over 16 timer. Følelsen i dag er tunge ben men ellers fungerer det meste. Det ble sent i går, var i seng kl 02.00 etter å våknet kl 03.00, en lang dag med fantastisk mange inntrykk

 

Kombinasjonen dårlig forberedt og en rygg under behandling gjorde dette til en av mine tyngste dager noensinne inntill bedageligheten slo til. Kom meg fint opp til mål, med opplagt kropp men noen fantastiske stive ben

 

Å sitte på jobb på fredag å tenke på hva man skal igjennom for tredje gang om noen timer er litt rar. Også det å ligge i vannet, med 200 andre, skumt, og en stor ferge som blåser i fløyta. Den følelsen kan kun kjennes der ute i Eidfjorden, den kjenner jeg kun der, på det tidspunktet. Vel godt i gang kom jeg på svømmingen, dro nært land da det gikk rykter om motstrøm. Synes jeg fløt godt av gårde, men fikk plutselig et stort behov for å gå på do, tisse i drakten er en ting men det andre…roet ned noen minutter, svømte videre i god driv for igjen roe, det fungerte greit.  En titt på klokken viste 1.30 og jeg hadde langt igjen. Puh, det ble en liten knekk, men fant meg noen gode ben å ligge bak, som økte farten min, når min dalte. Dette tok nesten to timer men overaskesen var stor da jeg så mye sykler igjen på T1, det var vist fryktelig mye motstrøm

 

Brukte 4 min på T1, syklet fort ut, og det føltes bra. Kjente tidlig opp Måbødalen at dette ikke var dagen, men har til vane at slikt kan løsne som i Nice. Ryggen begynte også å krangle, og all de negative tankene jeg vet jeg kan få kom med full styrke. Hadde lovet meg selv at jeg bryter om ryggen blir som siste Ironman, men det var ikke på samme måten heldigvis. På grunn av behandlingen var det nå korsryggen som får smellen, så må jo bare fullføre. Igjen kjenner jeg den streke følelsen på en ny skjorte, unngå å få en DNF bak sitt navn, ikke minst ikke bli en av ”gjengen” dagen etter. Klarte også å fokusere på den deilige følelsen over Hardangervidda fra 07, fart og medvind og gode ben. Fantastisk da. Support Jonas gjorde også det umulig å stoppe nå. Ole Petter tok meg igjen like før Dyranut, han hadde det ok. Sendte han av gårde og rykket litt til når det flatet ut, det kjentes bra ut. Og heldigvis, vidda var fantastisk i år også, fikk virkelig fart og syklet som en helt på flatene og nedoverbakkene. Nå raste jeg forbi andre. Ryggen gjorde det umulig å sitte i bøylen, så ble mye opp å stå, men fungerte bra. Opp etter Geilo ble bena tunge igjen. På slike dager blir bakkene utrolig tunge, ingen tvil om hva jeg må trene på. Nye nedoverbakker, fantastisk!! Dagens fartrekord ble 91 km/t, været ble bra og egentlig ikke mer å klage på. Av sykkelen 5-6 ganger for å strekke ryggen, også det gikk greit. Medvinden mot topppunktet på Imingfjell var også kul, og ikke minst siste nedoverbakker. Tok det veldig lungt siste 30 km, spiste godt, satt veldig mye oppreist for å spare ryggen. Og vips, var jeg på T2 ved Autsbygda

Jonas ventet der med sitt gode humør, brukte 4 min igjen, fikk også blogget. Ut med ipod og gps. Mål var 10 km i timen fram til 25 km. Bena var veldig lette, så måtte passe på så det ikke ble for hardt ut. Ryggen var bra og det var en fantastisk lettelse, har vært fryktelig nervøs for det. Antydninger til krampe i magen/ryggen men ingen problemer å takle det. Vel det som nå senket farten var dårlig form, men det bekymret meg ikke. Fornuftig nok til å dempe farten til 9km, som mot slutten ble 8. Brukte også tid på å stoppe å spise og drikke, det har jeg aldri gjort før men tror det var en god investering i år. Var sliten mot Zombie hill men gps reddet meg, holdt jevnt 6 km timen opp bakkene og tok igjen mange, utrolig gøy å møte Andreas, Jenny og lille mattis. Tok meg 2-3 min å snakke med de. Turen opp ble en positiv opplevelse, Jonas var med stort sett hele veien. Kjørte bilen et stykke, syklet ned og ble med meg opp. God taktikk!! Løp også på flatene mot Stavsro, men fjellstien ble tung på grunn av stive ben. Ble tungt å løfte for korte ben. Toppen nærmer seg, men blir litt utolmodig. Men det gjør det bare ekstra godt å komme i mål. I år måtte vi gå ned da heisen ikke var i funksjon. Det var en dryg tur på stive ben men også det gikk greit.

 Målgangen er på Gaustadoppen der oppe

Følelsen er ikke like god i år, målsettingen ble ikke helt fulgt opp, jeg har fullført to ganger før men likevell godt med gratulasjoner, man blir litt stolt. Og ikke minst humøret hos support, medkonkerenter, og arrangører er helt nydelig. Alle er så glade.

 

Ingen tvil om at jeg har trent for dårlig i år. Prioriteringene har vært annerledes, motivasjonen sånn passe. Men lysten på å prøve for en 09 sesong er der absolutt. Jeg vet jeg kan bedre. Slikt sett blir jeg offensiv av å ikke lykkes fult ut. Også at det er bedring med ryggen, den setter meg ikke 100% ut av spill, det gjør meg ogs&ari
ng; optimistisk. Tror jeg visket for meg selv at i 09 finner jeg på noen annet men en kort natts søvn imellom tenker jeg nok stiller neste år også. Det er rett å slett en fantastisk og unik konkuranse!! Men igjen fornøyd med sterkt vilje, når de negative tankene dominerer. Klarer å manipulere meg selv igjen og ta ut det jeg har, nesten til slutt

Gratulerer til alle som er i svart, hvitt eller faktisk prøvde så godt dere kunne, vi er tøffe, spreke og har det ikke bare i ord!!

 Gry ble for øvrig nummer ti, Ole Petter 53. Imponerende av begge. Og igjen takk til deg Jonas, du gjorde denne helga unik, neste helg skal det feires litt..

Flere bilder her: http://www.frikransen.com/norseman-08.4500675-39677.html

1 kommentar

Filed under konkuranser

One response to “Race rapport fra Norseman extreme trialtlon

  1. Fredrikke

    Gratulerer så mye!!!
    Utrulig imponert!!!

Legg igjen en kommentar

