Norseman extreme triatlon, race rapport

Verdens tøffeste ironman er gjenomført under de tøffeste forholdene man har hatt, i følge mange. Les mine opplevelser under den 14 timer og 19 minutter lange konkurransen.

Dagen etter min tøffeste konkurranse noen sinne inkludert mange dagers multisport konkuranser – og jeg planlegger 08 sesongen allerede. Det sier vel litt opp hvor positiv denne konkurransen var!

Jeg hadde planer om å bli verdensmester, men de tankene har ikke dukket opp på en 15 års tid. Da burde jeg vel ha trent som en ogsett ut som en. Mange lurer vel på hvorfor jeg driver med dette uten å bli best, bruke så mye av min tid. For meg blir det å legge opp trening etter livet og ikke omvendt, og gjøre treningen til positive opplevelser med andre ord. Trene akkurat på det jeg har lyst til den dagen. Er du fortsatt i tvil om hvordan noen kan orke dette så les videre.

Før 06 utgaven var jeg på min aller fineste ferie i Kenya, gikk tur høy til fjells, svømt litt og løp litt, men ikke så mye annen aktivitet. På veien hjem ble seg matforgiftet og stilte i Norseman med tvilsom kropp. Da startskuddet gikk hadde jeg en fin følelse, men allerede etter 30 minutter måtte jeg inn til land. Dette var ikke bra, jeg var svimmel. Opp første bakken på sykkel kjente jeg at dette nok ikke går. Å klare å fullføre på 16 timer da var en seier!  På toppen sa jeg at – neste år skal jeg vise og satte meg mål om å se 13 tallet.

Årets oppladning har vært en helt annen. Trent bra, hatt noen god konkurranser og siste ukene før var jeg på ny fantastisk ferie i alpene med sykling i fjell, terreng, klatret og drakk vin. Løping på asfalt har det derimot ikke blitt i år,egentlig veldig lite løping i det hele tatt, utenom i konkurranser. Planen om å løpedet etter Oslo City Challenge forsvant da jeg fikk en betennelse i leggen.

Inn i siste uken før NXTRI roet jeg litt ned, tok rolige økter, litt hurtighet og bare koste meg med fridagene. Vinvanene fra Frankrike ble også holdt i hevd. Fredagen var kommet og gjengen samlet. Vi kom tidlig til Eidfjor og bare koste meg med stemningen og alle kjente, fryktelig mange kjente. Jeg la meg tidlig og sov vel kl 21.30, og så godt som helt til kl 03.

Da var det opp til enkel frokost, siste stell og rett ut til båten. Angsten for vannet som visst skulle være 13,5* var stor og en varm flaske med vann ble helt i drakten før jeg gikk uti. Sjokket var ikke så stort på grunn av det, men etter et minutt kom kulden og tok meg. Jeg skalv, fy dette blir stygt. Startskuddet gikk og jeg svømte bryst første meterne. Duppet hodet ned i vannet å cravlet. Ingen rytme, bare stress. Men tenkte på en del tips jeg hadde fått, og det fungerte bra, veldig bra.  Ja, jeg var i gang. Dette flyter og går fremover. Fant meg noen å ligge bak, det gikk superbra og jeg draftet effektivt. Og slik gikk det bra inn til første skifte. Jeg så på klokka og den viste ikke timen ennå, hmm er det kanskje ikke mål likevel jeg ser der borte? Er jo 30 minutter raskere enn jeg noen gang har svømt. Men folk gikk på land, og jeg etter. Fantastisk følelse. Brukte 3 min i T1 og kjente sykkelbeina var ufattelig fine. Boblingen siste uka var med andre ord, god form. Jeg tok inn ryttere hele veien inn til Eidfjord, kanskje 20 stykk før det. Bakkene opp til Dyranut gikk så det grein og sikkert passert 15 til. Et par super raske passerte meg også men det var ikke mange. Helt ufattelig å se support Ole Petter med matslynga og Nina der oppe, og få ”heia Tommy” av andre. Dette var dagen! Over Hardangervidda var det medvind og jeg har vel aldri jublet for meg selv høyt. Dette var grisegøy, ligge i bøylen i 70-80 km i timen. Fantastisk!!. Tok frem tankene til Adeleide fra 06 som sa hun storkoset seg over her, men jeg bare hadde det vondt og negative tanker. Nå var det min tur. Min venn Lars Erik syklet også forbi meg, stor gjensynsglede. Da går det fort.. Viste seg at vi skulle komme inn nesten samtidig med å sykle sammen opp et par bakker og skifte på å lede ann men selvfølgelig ikke noe drafting  Motiverende. Selv om vi ikke lengre passerte så mange passerte ennå mindre oss. Eneste negative tankene var om ryggen og rompa mi holdt, det gjorde litt vondt opp første fjell, men etter Geilo var alt bare herligheten. Bakke nummer tre var tøff, men de to siste gikk veldig bra. Roet ned i den kraftige motvinden på siste platået opp Imingefjell og inn. Jeg brukte 7.54 og passert over 60 triatleter.

Nå kom de skremmende tankene. Holdwe leggen? Dette var jeg veldig bekymret for, men som jeg hadde fortidt til alle involverte rundt meg. Også ryggstrekkerkrampene som jeg slet så med i 06 og på Nordmarka og Gøteborg Triatlon. Kom de tilbake?

Brukte 4 min på T2, rakk å sms blogge også. Hadde lovet venner hjemme oppdatering. Løp ut med fine ben men så krøp krampen på, stoppet, strakk ut og tok en smertestillende. Det fungerte i 06. Løp rolig og Lars Erik tok meg igjen, han var mindre fornøyd, et snikenede vondt kne og det ble bare mer ille nå. Helsa først, i alle fall med slike ting. Han kastet inn håndkledet med løfte om å heie på meg. Trist, jeg vet hva å bryte årets mål betyr. Ole Petter kom til meg på sykkel med gps og vi økte farten forsiktig. Krampa var der ikke lengre og vi økte til 10 km i timen. Plutselig var vi ved Rjukan. 25 km gikk faktisk veldig fort, men nå var også bena fryktelig tunge og men ikke antydninger til leggen. Dette er for godt til å være sant. Jeg har truffet på alt, absolutt alt. Planen var å løpe 3 første svingene i bakkene som i 06, men det var ikke enn sjanse. Vi la oss på sprettende skigange og 6 km i timen. Holdt den farten oppe store deler til vendemål som var flyttet ned på grunn av uvær på fjellet. Med andre ord – vi måtte løpe ned og løpe flatt 3,5 km til. Rundt 5 personer passerte meg i fjellet, men hadde også passert noen inkludert Even som ikke så så pigg ut men var i godt humør. Man skal ikke glede seg på andre slit, men dette ga meg påfyll av krefter. Nedover bakken er nok det vondeste jeg noen gang har gjort. Men løp ned etter hvert på 10 km i timen, og det flate inn på 8-9. Og plutselig dukket Gaustablikk opp. Følelsen av å gå over mål er overveldende, ingen andre følelser kan beskrive dette. En slik følelse unner jeg alle å føle, den er fantastisk. Alle positive hormoner bobler helt over!!

Da var det bare å vente på Gry og gå rundt å kose seg og snakke med andre. Glemte litt så skifte, så derfor ble det fryktelig kaldt plutselig. Bena var superstive og å komme seg til hytta var en maraton i seg selv. Å legge seg i dusjen ga en ny tilfredsstillelse. Dette er kontrastenes dag, smerte og nytelse. Lars Erik og Susann disket opp med mat og vin, og mine sterke ord om en øl med de kjente måtte jeg bare bite i meg, følte meg plutselig dårlig. Men måtte krype opp å heie inn Gry, som med siste innspurt slapp unna ”cut off” tiden og kom inn på vel 17,5 time. Veldig bra Gry med punktering, girproblmemer, service-venting og forværret v&ae
lig;r over Imingefjell

Jeg er stolt over meg selv, og fryktelig fornøyd med at noen faktisk bruker sin helg på at jeg skal få ”leke”. Takk til Nina og Ole Petter, deres involvering gjorde bare denne konkurransen og helga til noe fantastisk. Jeg har nådd mitt store mål som jeg satt meg for nøyaktig ett år siden. Med to mil lengre sykkel trase, mye vind og vinner tid som ble 35 minutter mer enn i fjor brukte jeg 1 time og 40 min mindre enn i 06. Jo taper et par timer til teten men de sammenligner jeg meg ikke med, jeg er bare imponert over hva man kan trene kroppen til. Fantastisk at det er mulig!!

3,8 km svømming, 200 km sykling og 42 km løping og mange tusen høydmetere ble gjort unna på 14 timer og 19 minutter

http://www.frikransen.com/multisport

1 kommentar

Filed under konkuranser

One response to “Norseman extreme triatlon, race rapport

  1. Tilbaketråkk: Siste uken Infor Norseman triatlon | tommy multisport

Legg igjen en kommentar

