Sinsykt skuffet og dagen derpå

Kajakkvelt nr 2. Hadde nok passet bedre med en stabil havkajakk, men hvem kunne ane slikt drittvær!!

Bilde: Slik så jeg stort sett ut hele tiden i de 31 timene vi var med i konkuransen

Fallhøyden i en slik konkuransen er ufattelig stor. Med ufattelig mange timer med planlegging i 3 måneder, så er det over før man er halveis.

Er ikke trøtt i dag, eller sliten i bena men har vondt i den ene albuen og dovninger i fingre. Godt å føle at ekstrem belastning ikke setter deg ut noe som helst. Var også veldig opplagt og supersterk når laget bestemte å bryte. Ikke sliten, ikke vonde ben, alt var meget bra! Dette gjør alt bare værre, følte at jeg hadde ufatteliug mye mere inne!!

Jeg er heller ikke fornøyd med egen innsats med noen timer på natten da jeg ble alt for tidlig trøtt og bidro til at farten gikk ned på laget. Første dag var jeg veldig sterk og bidro til å øke farten både på sykkel og skøyter. Også den lange sykkeletappen dagen etter gikk etterhvert veldig bra. Har lite svar på hvorfor jeg ble så trøtt men har følt meg litt trøttere en vanlig dagene før selv om formen har vært veldig bra. Hadde nok ikke funnet toppformen til denne konkuransen men formen var utvisomt bra!

Men har erfart noen som jeg ikke har vært borti før tross at jeg har konkurert i flere døgn tildigere. Man kan godt sove gående i noen sekunder hvis man holder i noen. Man kan godt sovne syklenede å vokne når man holder på å velte. fassinerende!! Også føleslsen hvor ufattelig sterkere man blir etter 20 minutters søvn. Det er to helt forskjellige personer.

Men trøttheten forsvant ikke helt dagen etter men fant noen løsninger på å lure kroppen våken igjen. Brukte også tiden godt om det ble stopp på laget, å la meg til å "sove" om det kun var for noen minuter4

Har allerede annalysert poengene under konkuransen

Hva bra:

 

Tidlig registrering og ro i leieren tidlig dagen før. God stemning og godt humør

Orden i TA (transmision area/der vi skifter utsyr og henter mat/drikke), gode kasseløsninger, masse mat og drikke, og godt tid

God moral i laget stross velt på padlingen på første etappe

Veldig bra samarbeid på første innlines, og sykkel. Alt vi har trent på gikk som smurt!!

Samlet oss veldig bra etter krise

Support løste sakene bedre å bedre

Support hadde alt av mat og drikke klart, ordnet det som ble spurt om, var alltid positiv

Lagmoralen forsvant aldri, tross at noen dro farten ned

Full støtte til Magnus som trakk seg, samt ros for god innsats også fokusere på alt som var bra

Og ikke minst, slo VM toer på lang og tung sykkeletappe

Hva har forbedrings potensialet

 

Ingen gjenomgang support og lag. Hvordan vil vi ha det på TA: Forbedring. Alle setter seg ned, lagleder styrer samtalen og sammen legger vi TA plan

 

 

 

 

 

 

Litt kaotisk i TA før padlingen. Stresset support og utøvere

Forbedringer. Support setter seg inn i etappen, gjerne hvilke løsninger de andre lagene har. Forbederer så mye som mulig, evt har alternativer klar. Når utøverne kommer, roer alle ned, support forteller hva som er etappen, forventet tid, hva som må bli med ut og spesielle forhold. Hver utøver henter det utstyret i kassene og går i sitt hjørne, skifter klær og spiser etter det. Sjekkliste på alle før utgang (kart,kort,nok mat og drikke, obligatorisk utstyr, spesial utsyr osv.

 

Kaotisk og motstridende løsninger ved krise:

Løsning: Leder samler gruppen, å går igjennom alternative løsninger, enes om en. Hvis ikke vi blir enige, tar leder avgjørelsen og dette skal respekteres uten negative konsekvenser.  Leder tar ikke avgjørelse uten å ha hørt med gruppen

Forfrosne utøvere:

Løsning: Bli ikke kald om det kan unngås eller kle om deg om du er det. Blir man kald, havner man lett i en anomisk tilstand der man blir passiv og innfinner seg i situasjonen. Ha alltid ekstra klær i sekken i vanntett pose, dette skal være i tilegg til det du forventer å bruke på etappen. Ved padling, ha alltid ennå en pose klær ekstra i båten, lagt i før start. Veier ingenting, tar ikke plass

 

Ha alltid mer mat en forventet stipulert tid.

 

 

 

 

 

 

Løsning: Stipulert tid er for de beste lagene og muligens stipulert under andre forhold en dagens etappe. Ta alltid med ekstra mat en forventet. 4 barer (200 gram) holder deg i energibalanse i 2 timer . Vann kan du mest sannsynlig finne underveis

 Slitne utøvere vil ikke mota hjelp

Løsning: En overtrøtt, over sliten, forfryst utøver blir uinteressert og likegyldig. Spør om de trenger hjelp og få klarhet i hva som er i veien. Respekter et avslag i en periode . Om farten går betydelig ned, må utøveren mota hjelp om motvillig. Husk en anomisk utøver ikke tenker konstruktivt og kun på seg selv

 

Når en sover må alle sove.

Løsning: Selv om du føler deg oppspilt når en annen er overtrøtt må du legge forholdene til rette for at du også kan få sove når dette er planlagt. Som sovepose, godt liggeunderlag, ørepropper, noe for øynene osv. Laget er ikke tjent med at du blir trøtt om en stund. En overtrøtt utøver sover nok uansett. Legg deg kun i tørre klær og mett mage. 

 

Anklageleser etter løpet

Løsning: Erkjenn fakta, men la det gå noen timer før man tar diskusjonen på hvorfor andre ikke gjorde som du forventet deg det. Adrenalin og trøtt hode kan skape feil meninger samt at mottaker oppfatter feil.

 

 

 

 

 

Advertisements

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Sinsykt skuffet og dagen derpå

  1. Renate Bjørås

    Jeg / vi syns du har vært flink og veldig tøff som ser råa til å delta på noe så extremt som dette ser ut til å ha vært

    Hils Gry!!

    Klem Renate
    (Jan-Ove og de har også sett hjemmesiden)Skal hilse så mye fra oss alle.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s