Trenger vi trening?

Topptur/skibestigning gir masse utholdehnets trening, trener armer og bein, gir store naturopplevelser, vakre synsintrykk, og du får bonusen, første sporet ned

Nei egentlig ikke, vi trengte det ikke for hundre år siden og iallfall ikke i steinalderen. Trening er et begrep som nok ikke er brukt i mange år. Vi trenger å bruke kroppen enten i skogen med hogstarbeid eller  i jordbruk, men også slike klassiske yrker er blitt mekanisert og med mindre og mindre fysisk aktivitet. Organismen vår trenger rett å slett bevegelse for at alle prosesser skal ha optimalt arbeidshold og at vi kan holde oss friske. Kansje er det også samfunnets krav som gjør at du synes du må trene?

 

Som idrettsutdannet, 7 år i treningsbransjen,  20 år som aktiv idrettsutøver, friluftsliv fra jeg knapt kunne gå, pedagogisk utdannelse og snakket med mange, har jeg sett og lært mye, og etter hvert fått en del aha opplevelser

 

Treningsenterene er et sykdomstegn i samfunnet vårt, sykdomstegn fordi vi er halt avhengi av de, for at folk enkelt kan holde seg fysisk aktive. Hva er galt med å trene ute da? Absolutt ingenting men vi har et varierende vær, alt fra stekende sol til 0 grader og slaps. Begge kontrastene er ikke bestandig like hyggelige å være aktive i dag etter dag, da er det godt å komme inn i ny og ned. Det finnes ikke dårlig klær….jo til og med en multisporter blir kald og bløt og kan hate været!! Det å bo mitt i sentrum kan skape også problemer for syklisten, skøyteløperen eller joggeren. Styrketreningen er også fint å ha ved et treningssenter. Jo treningsenteret motiverer til fysisk aktivitet fordi de er lett tilgjengelig, kan tilby stor variasjon, kompetanse, hjelp og er en sosial arena

 

Men må vi trene da? De fleste toppidrettsutøvere i dag har ikke nødvendig en uendelig lang treningshistorie bak seg men ofte fra en familie som har brukt friluftsliv til turer, ski, jakt og andre fysiske ting som få ser på som trening. De har med andre ord alltid belastet kroppen sin. Friluftsliv har alltid vært en del av dem. Er du en av de som er på langtur i helgene i terrenget og kanskje en ettermiddagstur flere ganger i uka trenger du kanskje ikke å trene. Stresser du derimot mye, går mye på asfalt, mye statisk arbeid i tilegg bør du nok likevell finne deg en god treningsveileder som kan gi deg gode tips før belastningsskaden sniker seg innpå deg.

 

Min mening er likevell at samfunnets krav om at du skal være perfekt, driver mange inn på treningsenterene. Du skal ha en flott kropp med de riktige formene og det gjør at du må trene. Husk det er ikke usundt å være litt rund så lenge du er i ok form. Er du derimot tynn og i dårlig form er du i faresonen!! Folk stresser med mål som egentlig er helt meningsgløse for vår helse. Inn her og litt mer der, legge til å trekke ifra. Resultatet er alt for ofte, mange og monotone økter i en lang periode før det stopper helt opp, man går lei. Alt for mange står på trappemaskin time etter time med det mål for øye å ble perfekt. Man går som en klokke, til batteriet er brukt opp, motivasjonen.

 

Hva er mest effektivt da? Det som er mest effektivt er det du liker og som du derfor gjør flere ganger enn de kjedelige, ”effektive” øktene. Trening måles i timer og økter og ikke nødvendigvis intensitet. Men varier mer enn gjerne hvor hardt du trener.  For styrketrening blir det litt annerledes, der må det presses.

 

Slutter man å besøke venner, gå på kafé, gå på kino, ta seg en fest, lese bøker, leke med barna og så videre. Man slutter fryktelig sjelden med aktiviteter som er morsomme og som gir deg noe tilbake. Mange trener alt for kjedelig. Man glemmer helt at trening er ikke noe du skal gjøre men noe man vil gjøre. Varier, bruk forskjellige timer, forksjellige instruktører, varier maskinene, bruk frie vekter og skap nye programmer. Finn ut hva du liker. Kanskje er squash med ei veninna er morsomt, ta med typen på klatring, sykle på stier, løpe i skogen, gå i fjellet, kjøre alpint, toppturer på ski, gå på rulleskøyter, svømme, fotball med kolleger, danse og så videre. Hva tror du at du vil like, prøv det!! Og var det ikke gøy, prøv noe annet!. Kanskje er det miljøet i seg selv som gjør at du faktisk gjør det. Kanskje en løpetur i regn og mp3 spiller for så rett i dusjen gjør deg levende, eller svette i perfekte trikkeskinner i marka på ski? Eller to kvelder i uka med venninner på en salttime dere liker og en kaffetur etterpå. Prøv noe som virker gøy, ikke vær for selvhøytidelig, alle har vært nybegynnere og de fleste vil hjelpe til!! Bare spør, instruktører, bekjente eller et idrettslag.

 

Har du tenkt igjennom hva som skjer når du når ditt mål, målet om å gå ned fem kilo. Hva skjedde med Lance Armstrong når han hadde nådd sitt mål om 7 seire i tour de france? Han sluttet!! Slutter du da eller er det nye fem? Eller er du fornøyd da, og funnet deg en aktivitet som gir deg noe tilbake? Kanskje liker du å konkurrere med andre, kanskje liker du å få bedre tider? Kanskje sette seg birkebeinerrittet eller rennet som mål, kanskje gjennomføre en maraton i et eksotisk land. De finnes helt ufattelig spesielle konkurranser der ute! Som kombinerer vakker natur med fysisk aktivitet. Jo bruk penger på ting som oppfordrer til fysisk aktivitet, kanskje trenger du ikke ny sofa nå men heller å komme opp av den. Invester i din egen helse, i din egen psykiske form og positive opplevelser. Det måles sjelden i penger i ettertid

 

Trening skal være noe du velger fordi du liker det. Ikke noe feil med å ha mål, men liker du treningen, når du mest sannsynlig målet likevell. Jo jeg vet det kan være godt å løpe hardt på en tredemølle og god musikk, men ikke måned etter måned som det eneste….

http://www.frikransen.com/multisport

22 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg

22 responses to “Trenger vi trening?

  1. Bra innlegg. Meget bra innlegg. Kommer tilbake til siden din.

    Smmmnsa

  2. Veldig bra innlegg, utroli godt skrevet! Og det er så sant så sant det du skriver. Den beste treningen synes jeg er når du er ute i friluft. Da har du det gøy, samtidig som det er bra trening. Men så er det det å få med seg folk på det.. Jeg er liksom ikke personen som går på fjelltur ol. alene. Hehe!
    Men, flott innlegg, må fyke.. Skal forresten prøve å oppdatere treningsbloggen min litt mer framover =)

  3. Forresten, var så vidt innom hjemmesiden din, og så på bildene. Så utrolig bra bilder. Det så jo bare super gøy ut det dere holdt på med!!

  4. Janita , jeg mener ikke at utetrening er det eneste svaret, men at alle burde variere mere. For før eller senere blir man lei på grunn av for monoton og ensidig trening, da er man også lei av trening, og slutter. Stjørdal er jo full av hauer, skoger, stier og fjell. Ta med mp3 spilleren og gå/sykle deg en to timers tur. Spenst tar vi i morgen når været er dårligere!!!

    Vi «ses» Tommy

  5. Tommy, nei nei. Var ikke det jeg mente. Går jo fint an å kombinere inne og ute trening. Men utetrening, da blir jeg fort ensomt, liker heller ikke være ute i mørket alene, spesielt ikke om høsten/vinteren(jada, det er unnskyldninger for alt). Men satser på å finne meg noen sporty «villmannsfolk» her, så vi kan dra med hverandre ut. Og Stjørdal har en del fine «uteplasser» ja, så absolutt. Men bor i Kristiansand nå, men er vel masse bra her også, uten at jeg vet så mye om det.

    Men vi prekast 🙂

  6. Dette var en bra tekst. Og jeg er enig i mye av det du skriver.

  7. skjønner ikke at folk gidder å betale penger på å gå på ett trenings senter med en haug med wannabe’s og bola folk, når det bare er såpass enkelt og billig å gå ut å trene i friluft…

  8. by the way, siden du er sportsman, http://www.fieldproductions.com check it out! 🙂

  9. Jobber som fysioterapeut. Er opptatt av trening på mange nivåer. Og har selv hatt den gleden det er å få lov å sykle i 6 måneder, fra Spania og hjem til Norge, og kjent den effekten det hadde på både kroppen, både mentalt og fysisk.

    Tenker ofte i møte med pasienter og andre, at det handler aller mest om å ha..lyst til å trene. Kaller det ofte aktivitet, selv om nivået ligger ganske høyt, fordi noen får mental vegring, bare ved ordet «trening».

    Kjenner at det ikke er kvelden for de lange..diskusjonene…;) Men kommer tilbake, for siden din er nok en jeg vil finne interessant.

    Smmmnsa 🙂

  10. Bra Simonsen!! Imponerende tur, den kunne jeg tenkt meg å tatt!!

    Jo ordet trening kan gi vegring for noen, på samme måte ordet tur kan virke negativt for skolebarn. Det er heller ingen sammenheng mellom for det man burde gjøre og det man gjør. Man vet man kan dø av røyking, man vet man må bevege seg og spise sunnere for å få bedre helse, man vet man må trene seg opp etter skade. Mange gjør noe med det , andre ikke…

  11. Espen

    Usaklig Orochimaru!! Du har tydeligvis oppholdt deg i undergrunds senterne og det for 10 år siden. Verden her forandret seg, ta deg en tur å se!!

  12. Bra Espen, jo de aller fleste senterne i dag har sunne holdninger og sunne medlemmer. Ting som kan ses på det motsatte tar en god leder seg av!!

    Og jeg gjentar, min mening er ikke enten eller men både og. Enkelt skrevet er budskapet mitt variasjon på alt!!

    Eller hva tror du, hvordan skal vi få flere av befolkningen til å røre seg mere? I dag er det en liten del av befolkningen som beveger seg veldig mye og drar snittet opp (alle en gjennomsnitts birkebeinersyklist)

  13. 11# hell no 😛 synes det måtte bli en forbanna nedtur å stikke til ett trenings senter med ferdig lagde øktplaner og periode planer 🙂 Jeg lager mine egne øktplaner og periodeplaner med egne delmål og egne hovedmål. Så klart, for noen er det sikkert rokkaroll å trene på elexia eller no slik, men jeg synes det blir litt for harry å betale for å trene, når det er noe man fint kan gjøre gratis. Men det er min mening 😛

  14. Meningen skal du få ha!! Jeg trener ca 800 timer i året og ca 15% av dem inne. Godt å gå inn når været er dårlig, ensomt ute, eller trenger en inspirerende intruktør. Glad jeg har muligheten!! På Elixia Colosseum har vi også egne timer for fotball,badmington,innebandy,volleyball og basket i stor idrettshall for alle medlemmer og kan fritt brukes utenom timer også. Hvilke idrettslag har så billig hallleie pr mnd?

    De fleste bruker vel 3 ganger så mye på fest/byen en lørdagskveld en man har i medlemskap i måneden på et treningsenter

  15. Fredrik E

    Bra artikkel Tommy.Tror den kan virke inspirerende og skape nyskjerrighet på mange. Vi ses,gi gass!!!

  16. Hei!

    Skal lese innlegget ditt når jeg har tid, dvs. i morgen etter kl. 15 (da jeg har levert siste oppgaven min).

    Vet ikke om du leste svaret mitt til deg i…eh, den andre bloggen (Janita20?), men jeg er altså masterstudent på Norges Idrettshøgskole.
    Og ja, Maskeblomstfamilien er lest, vurdert og arkivert ;-D !

  17. (Steike, ha`kke tid til det her, ass…)

    Kikket litt på diverse linker her på bloggen.
    Må si at det ser MEGET interessant ut det du driver med!!

    Selv kunne jeg godt tenke meg å sykle Styrkeprøven, og Birkebeinerrittet, og å padle MASSE kajakk!!

    Skal lese mer i morgen…

    Oppgaveskriving nu…

  18. #17

    *flirer litt*

    Oppgave NÅ, Ghost….;)

  19. 14# hehe. Nå har ikke jeg i nærheten av så mange treningstimer som deg… kanskje rundt 15 timer i uka om sommeren med hard barmarkstrening slik at jeg skal bli bra nok rusta for ski sesongen, så jeg har ikke bruk for treningssenter, noe som sikkert gjør at jeg har den meningen jeg har. Dessuten så får jeg disponere styrkerom og turnrom fritt, gjennom idrettslinja, hvis jeg en sjelden gang skulle trenge det, noe som å teller inn på mitt syn på trenings sentre… hehe, blei en kladdete kommentar dette gitt 🙂

  20. Bra prosjekt det Ghost! Et mål i hver ende av sommeren. Tror du vil like begge men to skikkelig forskjellige konkuransemåter!!

    Jo har lest anbefallingene dine, supert!!

    Bare gi beskjed om du ønsker noen tips på målene dine!!

  21. Jeg er fristet til å svare: «Ja, men alt med måte»!

    Jeg tror trening for «toppnivå» er å drive rovdrift på kroppens muskulatur fordi nivået er så høyt idag at man faktisk må ta noine sjanser på at helse holder, om man skal nå opp.

  22. Takk.
    Ja, eg er for stor, men eg ser ikkje så verst ut så det er ikkje det som driv meg. Men no har eg problem med knær, rygg, hofter og har jammen begynnt å få problem med anklane også – eg MÅ gjere noko. Problemet mitt er at eg til no i mitt 37-årige liv ikkje har opplevd positiv fysisk aktivitet (kanskje bortsett fra leiking med volleyball med vennegjengen «den gangen eg var ung»…) Det har alltid vore forbunde med negative opplevingar og nederlag. Difor er det vanskeleg å finne «treningsglede». Men eg må prøve… veit berre ikkje heilt korleis endå, men du ga meg ein del å tenke på…

Legg igjen en kommentar

