Monthly Archives: oktober 2006

Hurra det snør!! Elsker snøkaos

Da var vinteren plutselig kommet til Oslo også og snøkaoset som er lovet i natt og morgentidlig lover godt for en skitur i Lillomarka i morgentidlig. I dag hadde jeg en rulleskitur i sørpa her oppe og det er vel sånn passe koselig. Er noe spessielt med den første skituren på nysnø selv om det er tøft for gammelski

Nye ski ble tatt ut på Bull ski og Kajakk i dag. Ser frem til nye monsteraske Madshus tatt ut med følsomme hender fra gode folk der borte. Jo har tro på at denne sesongen også kan bli en fin vintertriatlonsesong og ikke minst skandinavisk og norsk Randonee cup!!

Jo snøkaos kommer som alltid det, men her er jeg alltid godt forberedt!! Ordet snøkaos betyr enten litt snø veldig tidlig eller mye snø på en gang, begge klinger alltid like godt!!

 

http://www.frikransen.com/multisport

Advertisements

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

Singel x i Tonsenhagen

Jeg arrangerte konkuranse for allt multisportere, fint oppmøte, 5 nasjoner, men skikkelig drittvær. 4 grader, regn og da blir det fort mørkt. Singel X betyr at dette som vanligvis er en lagsport nå var kun enkeltstarter) Løypa besto av sykling opp og ned alpinbakken "Grefsenkollen" med spurtpris i bunnen og en liten teknisk sykkeldel. Over til enkel orientering i mørket og avsluttet med løping til RV 4 og skøyter til Bomstasjonen og tilbake.Vinneren av spurtprisen ble Reto fra Norrøna (over) og sammenlagtvinner Gaute fra Salomon (under) Og Erik og Gro fra Rye underst

Mere på http://www.frikransen.com/multisport

Legg igjen en kommentar

Filed under bilder

Trenger vi trening?

Topptur/skibestigning gir masse utholdehnets trening, trener armer og bein, gir store naturopplevelser, vakre synsintrykk, og du får bonusen, første sporet ned

Nei egentlig ikke, vi trengte det ikke for hundre år siden og iallfall ikke i steinalderen. Trening er et begrep som nok ikke er brukt i mange år. Vi trenger å bruke kroppen enten i skogen med hogstarbeid eller  i jordbruk, men også slike klassiske yrker er blitt mekanisert og med mindre og mindre fysisk aktivitet. Organismen vår trenger rett å slett bevegelse for at alle prosesser skal ha optimalt arbeidshold og at vi kan holde oss friske. Kansje er det også samfunnets krav som gjør at du synes du må trene?

 

Som idrettsutdannet, 7 år i treningsbransjen,  20 år som aktiv idrettsutøver, friluftsliv fra jeg knapt kunne gå, pedagogisk utdannelse og snakket med mange, har jeg sett og lært mye, og etter hvert fått en del aha opplevelser

 

Treningsenterene er et sykdomstegn i samfunnet vårt, sykdomstegn fordi vi er halt avhengi av de, for at folk enkelt kan holde seg fysisk aktive. Hva er galt med å trene ute da? Absolutt ingenting men vi har et varierende vær, alt fra stekende sol til 0 grader og slaps. Begge kontrastene er ikke bestandig like hyggelige å være aktive i dag etter dag, da er det godt å komme inn i ny og ned. Det finnes ikke dårlig klær….jo til og med en multisporter blir kald og bløt og kan hate været!! Det å bo mitt i sentrum kan skape også problemer for syklisten, skøyteløperen eller joggeren. Styrketreningen er også fint å ha ved et treningssenter. Jo treningsenteret motiverer til fysisk aktivitet fordi de er lett tilgjengelig, kan tilby stor variasjon, kompetanse, hjelp og er en sosial arena

 

Men må vi trene da? De fleste toppidrettsutøvere i dag har ikke nødvendig en uendelig lang treningshistorie bak seg men ofte fra en familie som har brukt friluftsliv til turer, ski, jakt og andre fysiske ting som få ser på som trening. De har med andre ord alltid belastet kroppen sin. Friluftsliv har alltid vært en del av dem. Er du en av de som er på langtur i helgene i terrenget og kanskje en ettermiddagstur flere ganger i uka trenger du kanskje ikke å trene. Stresser du derimot mye, går mye på asfalt, mye statisk arbeid i tilegg bør du nok likevell finne deg en god treningsveileder som kan gi deg gode tips før belastningsskaden sniker seg innpå deg.

 

Min mening er likevell at samfunnets krav om at du skal være perfekt, driver mange inn på treningsenterene. Du skal ha en flott kropp med de riktige formene og det gjør at du må trene. Husk det er ikke usundt å være litt rund så lenge du er i ok form. Er du derimot tynn og i dårlig form er du i faresonen!! Folk stresser med mål som egentlig er helt meningsgløse for vår helse. Inn her og litt mer der, legge til å trekke ifra. Resultatet er alt for ofte, mange og monotone økter i en lang periode før det stopper helt opp, man går lei. Alt for mange står på trappemaskin time etter time med det mål for øye å ble perfekt. Man går som en klokke, til batteriet er brukt opp, motivasjonen.

 

Hva er mest effektivt da? Det som er mest effektivt er det du liker og som du derfor gjør flere ganger enn de kjedelige, ”effektive” øktene. Trening måles i timer og økter og ikke nødvendigvis intensitet. Men varier mer enn gjerne hvor hardt du trener.  For styrketrening blir det litt annerledes, der må det presses.

 

Slutter man å besøke venner, gå på kafé, gå på kino, ta seg en fest, lese bøker, leke med barna og så videre. Man slutter fryktelig sjelden med aktiviteter som er morsomme og som gir deg noe tilbake. Mange trener alt for kjedelig. Man glemmer helt at trening er ikke noe du skal gjøre men noe man vil gjøre. Varier, bruk forskjellige timer, forksjellige instruktører, varier maskinene, bruk frie vekter og skap nye programmer. Finn ut hva du liker. Kanskje er squash med ei veninna er morsomt, ta med typen på klatring, sykle på stier, løpe i skogen, gå i fjellet, kjøre alpint, toppturer på ski, gå på rulleskøyter, svømme, fotball med kolleger, danse og så videre. Hva tror du at du vil like, prøv det!! Og var det ikke gøy, prøv noe annet!. Kanskje er det miljøet i seg selv som gjør at du faktisk gjør det. Kanskje en løpetur i regn og mp3 spiller for så rett i dusjen gjør deg levende, eller svette i perfekte trikkeskinner i marka på ski? Eller to kvelder i uka med venninner på en salttime dere liker og en kaffetur etterpå. Prøv noe som virker gøy, ikke vær for selvhøytidelig, alle har vært nybegynnere og de fleste vil hjelpe til!! Bare spør, instruktører, bekjente eller et idrettslag.

 

Har du tenkt igjennom hva som skjer når du når ditt mål, målet om å gå ned fem kilo. Hva skjedde med Lance Armstrong når han hadde nådd sitt mål om 7 seire i tour de france? Han sluttet!! Slutter du da eller er det nye fem? Eller er du fornøyd da, og funnet deg en aktivitet som gir deg noe tilbake? Kanskje liker du å konkurrere med andre, kanskje liker du å få bedre tider? Kanskje sette seg birkebeinerrittet eller rennet som mål, kanskje gjennomføre en maraton i et eksotisk land. De finnes helt ufattelig spesielle konkurranser der ute! Som kombinerer vakker natur med fysisk aktivitet. Jo bruk penger på ting som oppfordrer til fysisk aktivitet, kanskje trenger du ikke ny sofa nå men heller å komme opp av den. Invester i din egen helse, i din egen psykiske form og positive opplevelser. Det måles sjelden i penger i ettertid

 

Trening skal være noe du velger fordi du liker det. Ikke noe feil med å ha mål, men liker du treningen, når du mest sannsynlig målet likevell. Jo jeg vet det kan være godt å løpe hardt på en tredemølle og god musikk, men ikke måned etter måned som det eneste….

http://www.frikransen.com/multisport

22 kommentarer

Filed under Tanker om meg og deg

christian har klatret ruta "tørrgrana" på…


christian har klatret ruta "tørrgrana" på Kolsåstoppen og er passe fornøyd. Men hvor ble det av sola? Hjem til mat og god vin.

1 kommentar

Filed under tur, Uncategorized

Rondane multisport


Tunge ben og en sliten Gry etter lett sykdom ble ikke resultatet som vi håpet på men vi hadde likevell en bra økt og god erfaring. Ble 5 plass til slutt men noen gode poeng kan man finne. Der vi jobbet sammen på løpingen tapte vi nesten ingenting, tapte heller ikke så mye på drafting og tauing på sykkel men mye på nedoverøping samt på teknisk sykling. Som alltid går skiftene lynraskt!! Jo vi har et samarbeid som er helt genialt bra. Jobber etter puls, ros og forbedringer underveis, drafter, strikk, tauer og god plan på skiftene. Også å sykle teknisk etter komandoer fungerte bra men tapte en del her likevel

Men tilfredstillelsen å komme i mål med pølse og øl ventetnde som en markeriong at sesongen er over var frykktelig god! For nå er det ingenting før i februar med randonee konkuransene setter igang

 

Se flere bilder her http://www.frikransen.com/slides.php?showid=3970&id=370908

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under konkuranser

restitusjonsøkt med våpen. Rondane…


restitusjonsøkt med våpen. Rondane er utrolig vakker i dag med sol og snø på toppene.

Legg igjen en kommentar

Filed under tur, Uncategorized

endelig! Sesongen er over.Sliten…


endelig! Sesongen er over.Sliten kropp og 5 plass,ok på en tung dag.Nå starter banketten!

Legg igjen en kommentar

Filed under konkuranser

Rondane multisport til helgen


Her stiller jeg og Gry  i mix for Team Berghaus. I tilegg stiller også Mette og Lise, Therese og Sissel , Erik og Jacob, Gro og Sten, Einar og Øystein som er folk i eller knyttet til vårt lag. Dette blir gøy. Ser ut til å bli mot 60 lag!!

Jeg og Gry satser på pallen og blir nok skuffet om det ikke går. På en helt optimal dag kan seieren være innen rekkevidde men da skal våre 1-2 beste konkurenter ha en tilsvarende dårlig dag. D.D er gry litt syk og jeg sliter med slitne ben etter mye trening, dårlig resitusjon og konkuranse i helgen. Men god og tøff massasje på mandag og med ny men lettere massasjeøkt i dag tror jeg dette kan gå fint

Kun lett og rolig trening og 30-60 minutters økter, ingen gambling med noe annet nå. Ser veldig frem til denne konkuransen der vi ble nummert to i fjor, Mette og Randi Varland også nr to samt Flemming og Raymond nr fire. Men det viktigste med denne konkuransen er at den blir som en sesongavslutning og en meget bra bankett etterpå. Vi gleder oss til tøff kappestrid og sosialt på kvelden!!

Arranørside http://www.rondanemultisport.no/

Startliste https://secure.sportsindex.net/onreg2/startlist/?id=214

http://www.frikransen.com/multisport

Legg igjen en kommentar

Filed under konkuranser

Ingen ting er så ille at det ikke er godt for noe!! Igjen

Meg opp av vannet i 12* og regn på konkuransedagen

Fikk lyst til å evaluere konkuransen da dette ble en lærerik konkuranse tross dårlig resultat. Lagvenn har jobbet en del med å få være med på denne konkuransen og kunne bestemme seg tirsdag. Jeg hadde vel egentlig ikke trodd at han fikk dette til og sett på alternativer denne helgen. Kort oppsumer fikk vi et dårlig resultat og support kom blandt annet ikke inn til TA fordi vi byttet våre raske kajakker til Jentene som lå bedre ann. Vi løp en lang orientering med sykkelsko. Vi ble også disket da Lagvenn mistet den ene(emit)brikken. Vi kom veldig sent til Sefsen, veldig lite planlegging og det ble en del stress også om morgenen. Jo multisport er en utolig kompleks konkuranse!!!

 

 

 
Først: Gratulerer med Gry og Sissel, det har vært i Sverige å blitt nummer to i et land som har kommet mye lengere enn oss når det gjelder multisport.
 
Etter mange oppturer kom det en nedtur for gutta, men det er viktig å trekke ut det konstruktive.
 
Det negative først.
Jeg trente for mye frem til konkuransen og stilte overtrent, det kjente jeg i musklene kvelden før og ikke minst over første myr. Grunnen er dårligere form enn i sommer som trenger lengere resitusjon på gjenomført trening. Resultat dårligere fart på laget men litt strikkhjelp utlignet dette noe etterhvert. Er frykktelig nøye med å ikke åpne for høyt og det ble det nok.  Løsning: Være smartere i treningsplanleggingen, Lagkamerat være mere var og oppmerksom  på hvordan det går med lagvennen og hjelpe fortere til.
 
Kaldt før start: Løsning Ta med mere klær, kast av og avtal henting med support
 
Dårlig strikk på skøyteetappen, et strikk som ble ordnet like før start samt uten karabiner. Dette fordi jeg glemte strikket og tauet Dette gjorde at pulsen min ble høy under første skøyteetappe, og lagvenn sin lav da han hadde bedre form. Strikket fungerte i oppoverbakker men tok tid å feste av og på, strikket var for kort å måttet tas av på flatene. Hadde heller ikke tid å kjøpe nye pigger på stavene, og startet med sløve pigger. Løsning: Gå igjenom sjekkliste, trene på drahjelp med staver, bedre tid til butikkkjøp (stakk innom tre butikker men fant ingen) Ikke ta det som en selvfølge at andre ordner opp
 
Dårlig rutine på planleggingen både for laget og induviduelt. Folk var slitne etter lang biltur, og lite fokusert kvelden før og morgenen ble for stresset.. Dårlig samkjøring med support blant annet med mat og drikke, klær, sykkelstell (stoppe å bade syklene i sjøen) Support ikke til TA. Løsninger på TA. Løsning: Dra i mye bedre tid!!!! Planlegge mere i forkant, Og support ha kun ha et lag
 
Mistet brikke: Løsning, finne system på hvor brikken skal være, feks jojo (slike man hadde til gamle skikort)
 
Bløte klær og mat, rot på TA. Løsning: partytelt, stoler, kasser med lokk og underlag feks pressening. Løsning kjøpe inn som lagutstyr
 
For høy målsetting: Løsning: Sette seg ned sammen å se realtiterer, hva er mulig, hva er realistisk på en optimal dag
 
Det positive:
 
Laget viste seg frem med Gry og Sissel!!! Det absolutt viktigste
 
Det vi gjør nå, evaluerer!!
 
Si til hverandre underveis, mye kan fortsatt skje. Det gjør det jo alltid også
 
Lagsamarabeidet fungeret veldig bra når vi hadde mulighet til det og det var jo 1/2 av tiden.
 
Godt samarbeid med andre lag
 
Humøret forsvant aldri! selv om motivasjonen dalte litt etterhvert, naturlig nok
 
Fant løsning på strikk og skøyting, da fungerte det veldig bra
 
Ga oss ikke selv om vi viste vi ble disket samt at vi gikk ut selv om vi ikke fikk løpesko, fant også løsning på kart
 
Positive support. Både vår og konkurenter. Fant løsninger underveis også og tenkte selv!!
 
Når ikke vi presterer kan vi hjelpe andre og motiverer at andre gjør det bra
 
Fant mye å å glede seg over som stilige sykkelløyper, høy fart på skøyter, god orientering, god lagsamarbeid, den beste treningen, god erfaring, bra utstyr, fungerende klær , tar igjen konkurenter, se at også andre gode lag sliter (kansje ikke glede seg over det men ser at sånn kan det bli) osv…
 
Sosialt og morsomt, jo jeg hadde det iallefall en veldig bra helg. En av de få konkuransen jeg klarte å kose meg med det sosiale ialefall, var jo ikke så sliten som man vanligvis er.
 
Vi må bare ta innover oss at svenskene er bedre. Jeg hadde mål om å bli beste norske lag og da ville vi gjøre det godt. Når Norrøna ble 90 min etter og at det er 35 min på det 6 første lagene sier det seg selv at nivået i Sverige er himmelhøyt over det i Norge. Hadde vi slått Norrøna hadde vi kommet på 10-12 plass max på en god dag tror jeg. Vi kom uoffisielt 2.15 etter vinneren og på en 14 plass blandt 20 lag. Minner også på at de neste beste lagene nok stilte i Adventure klassen. Med andre ord, få dårlige lag i Svesnk mesterskap
 
I lange konkuranser kommer mange nedturer men forhåpnetlig flere oppturer, det handler om å ikke gi opp!!
 
Se bildene her så skjønner du litt mere hvor kult og tøft multisport kan være

http://www.exploresafsen.se/galleri.php

http://www.frikransen.com/multisport

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Utstyrs tips

2 plass i Svensk mesterskap

Helt i tet fra start men det var en kort stund, Kjetil i rødt jeg rett bak. Litt av et kjør når 120 personer og 60 lag starter likt på toppen av et skianlegg

Men da ikke til meg,  men Gry og Sissel fra vårt lag, en imponerende bragd. For meg å Kjetil ble alt en laaaaaang nedtur. Alt fra tunge ben, manglende utstyr, dårlig planlegging og samkjøring, support som ikke når frem men værst av alt vi mister brikken som kontrolerer tiden.

Resultat disk!! Likevell fullførts vi men ble da uplassert. Mere kommer fra meg når humøret er bedre

 Se bildene her så skjønner du litt mere hvor kult og tøft multisport kan være

http://www.exploresafsen.se/galleri.php

http://www.frikransen.com/multisport

 

Legg igjen en kommentar

Filed under konkuranser