En personlig treners hverdag

Nok en arbeidsdag er over, nok en dag som jeg føler har vært bra og at jeg har gjort en god jobb. Den startet kl 7 i morges etter en laaang og god frokost hjemme, jeg er helt avhengi av en rolig start før sykkelturen fra Tonsenhagen ned til Majorstuen

Morgenspinning.

Rett på en hard kondisøkt med en ung jente, på spinningsykkel med intervalldrag og en snittpuls på dragene på 185-90 for en  En god og hard økt, og akkurat som planlagt. Vi var fornøyde begge to. Deretter en rask dusj før en times pause med papirarbeid, prat med kolleger og kaffe. En fin overgang til min neste utfordring med en eldre mann med kombinasjons økt med styrke og kondisjon på elipse marskina, en økt som ble veldig hard men kontrollert. Nok en gang er vi begge fornøyde og vi har kommet et lite steg videre mot målet som er forbedret helse, rett og slett.

Kondisjonstest nr 1.

Så er det en liten restest på kondisjon på min neste utrordring som er en tidligere landslagsutøver innen kondisjonsidrett som igjen vil nærme seg gamle tider og øke sin utholdenhetl betydelig. Nok et spennende prosjekt, for det er nettopp det jeg har flere av hver dag!! Før vi drar ut å løper intervaller i Frognerparken. Her ble det også prestert veldig bra og smilet som forsvant under dragene kom raskt tilbake igjen når økta var over.

Test i forkant av Oslo 1/2 maraton

Så er det en time til neste utfordring som jeg bruker til litt egentrening på terrengsykkelen før dagens siste og spennende økt, generalprøve for Oslo 1/2 marathon. Min neste utøver har ikke løpt så langt ute før men hun løper fort. Etter litt spekulering rundt tid har jeg kommet frem til at 1.45 er en fornuftig tid å ha som mål. Vi bunkrer opp med Sportsdrikke og et par barer, her skal vi ut med masse energi og inn med en del også. Naturlig nok er hun spent og det er jeg også. Vi åpner litt hardt med 185 i puls men skrur den ned 5 slag, og holder det gående slik inntill 5-6 km. Det går veldig bra og vi øker litt. Ved vendemål er tiden 51 minutter og helt perfekt. PÅ nedveien er det litt mageproblemer pga litt for mye mat før økt, en liten stopp og det blir ordnet. På igjen og ting begynner å bli tungt, men vi har 3 km igjen, kun 3! Delmål hjelper veldig bra og vi nærmer oss slutten, hun stopper helt opp i siste bakke og jeg jager på, unngå stopp heller laver fart!! Vi kommer igang igjen og jeg ser at tiden bli enormt bra. Hun har siste 3 km ligget på 187-94 i puls!! Og ved mål viser klokka 1.39.58. Fantastisk, en tid som vil kunne få henne opp på pallen i sin klasse på Oslo Maraton. Vi jubler sammen og er dødsfornøyde, hun nærmest i ekstase. Jo det er dette som gjør trening gøy

Viktig jobb.

Jeg synes jeg gjør en veldig viktig jobb. Alt fra å få bedre helse og kjenne at man kan delta i aktiviteter andre kan, det gir livskvalitet. Det å kjenne at helsen blir bedre, og alt ikke er et ork og øket overskudd, hva er vel viktigere enn det? Eller det å hjelpe noen til et bedre selvbilde med forbedret form og dertil vektreduksjon. Eller det å nå mål man kanskje ikke trodde man kunne nå og få en ny interesse, nettopp det å trene og konkurere. Det gir også livskvalitet.

Motivasjon

Jo trening er vitenskap men det handel først og fremt om å trene, uten motivasjon holder man ikke i det lange løp. Vi har forskjellig motivasjon alle, men felles for de fleste er variasjon og treningglede. Det er det som holder lengst, det gjelder også eliteutøvere! Noe er opptatt av tall, andre av selve aktiviteten, hva er vel deiligere enn å ta frem rulleskøytene på en varm og fin dag, eller sykkelen å rase igjennom marka i regnvær og rett til dusjen etterpå. Hva med en bratt fjelltur, eller en løpetur en tidlig morgen i dis og mp3 spilleren på ørene, en knalltøff økt hos en inspirerende sykkelinstruktør som har smilet og kontakten med deg?

 Jo det er mye som er bra, det gjelder bare å finne hva som fungerer med å prøve. Forskjelllige personligheter og mål, ikke en dag er den samme, ikke en økt som er lik og mange glade overaskeleser underveis. Jeg har nok verdens beste jobb med utrolig mange forskjellige som alle har noe felles at de vil noe og gjør noe med det. Forbedret helse og livskvaliet eller bedre tider og livsglede

http://www.frikransen.com/multisport

1 kommentar

Filed under Utstyrs tips

One response to “En personlig treners hverdag

  1. Hei Tommy

    Gøy å lese! 1.40 er målet til søndag. Du har vært der allerede. Gratulerer 🙂

    Ståle

Legg igjen en kommentar

